Și, dacă ne referim doar la învățământul de stat ilfovean, ne referim la 4.334,22 posturi (finanțate de Consiliul Județean Ilfov, consilii locale și de Ministerul Educației), din care 3.412,47 reprezintă personal didactic de predare.
În anul școlar 2021-2022, din cele 3.249 de norme didactice, 2.392 au fost ocupate cu profesori titulari, 652 de personal suplinitor calificat și 205 norme de către personal necalificat. ”În ciuda eforturilor depuse de personalul din Inspectorat, totuși, în Ilfov, există un procentul scăzut al normelor ocupate de titulari (media ultimilor ani fiind de 74,88%) și se mențin un procent privind încadrarea cu suplinitori calificați (de 19,26%) și un număr ridicat de cadre didactice necalificate (media ultimilor 5 ani fiind de 5,83%)”, a explicat prof. Adriana Stoica, inspector școlar general al ISJ Ilfov.
Rezultatele la învățătură ale elevilor ilfoveni au fost prezentate pornind de la indicatori privind promovabilitatea/total județ în anul școlar anterior. Astfel, este vorba despre un procent de 88,34%, cei mai mulți, respectiv 13.266, cu medii între 9 și 10/FB. Pe 15 iunie 2022, 1.039 de elevi din județ aveau situația școlară neîncheiată (majoritatea de la nivel gimnaziu, inclusiv corigenții), iar 371 elevi au rămas repetenți (185 dintre ei, de la nivel gimnaziu, dar și 104 copii de la nivel primar, adică din clasele pregătitoare – a IV-a).
În anul școlar 2021-2022, în școlile din Ilfov s-au înregistrat 1.328.445 absențe, dintre care 721.228 nemotivate, iar din 55.931 de elevi înscriși la începutul anului, 2.555 au avut notele scăzute la purtare între 9 și 7, iar 586 au avut note mai mici de 7 la purtare.
Evaluarea Națională, clasa a VIII-a, 2021-2022
La EN pentru elevii clasei a VIII-a, la nivelul județului Ilfov, la proba de Limba și literatura română s-au prezentat toți cei 3.016 candidați înscriși la examen, iar 2.523 de candidați (83,65%) au obținut note mai mari sau egale cu 5, în timp ce 493 (16,35%) dintre candidați au obținut note mai mici de 5.
13 candidați au obținut nota 10 la Limba și literatura română.
La Matematică s-au prezentat toți cei 3.011 candidați înscriși la examen, iar 2.265 de candidați (75,22%) au obținut note mai mari sau egale cu 5.
30 candidați au obținut nota 10 la Matematică. 2 candidați din Ilfov au obținut media 10 la Evaluarea Națională.
Bacalaureatul 2021-2022
Pentru sesiunea iunie-iulie 2022 au fost organizate 5 centre de examen, la care au fost arondate 16 licee, iar pentru sesiunea august-septembrie, 2 centre de examen.
La finalul sesiunii din vară, din 1.088 candidați înscriși, 1.012 au fost prezenți și au promovat examenul 522. În toamnă, s-au înscris 565 de elevi și au fost declarați ”reușiți” – 124.
”Așadar, procentul de promovare în sesiunea iunie-iulie 2022 la examenul național de bacalaureat a fost 51,58%. În sesiunea august-septembrie, procentul a fost 28,12%. Seria anterioară și candidații din alte județe au obținut rezultate mai slabe raportat la seria curentă. Analiza pe forme de învățământ – atât pe serie curentă, cât și anterioară – ne-a arătat că rezultatele de la zi au fost net superioare celor de la seral sau frecvență redusă. Iar analiza pe filiere ne-a indicat faptul că liceele teoretice au obținut rezultate mai bune decât cele tehnologice”, a explicat inspectorul școlar general.
Învățământul profesional și tehnic
În anul școlar 2020-2021, rețeaua unităților de învățământ tehnic profesional de stat a cuprins 9 de unități școlare, disciplina Educație tehnologică fiind predată în toate unitățile de învățământ gimnazial. Domeniile în care s-a asigurat formarea profesională în anul școlar 2021-2022, pentru nivelurile 3, 4 și 5 de calificare au fost: tehnic – electronică și automatizări, construcţii, instalaţii şi lucrări publice, mecanică, electric și electromecanică; servicii – turism şi alimentaţie, economic și comerț; resurse naturale și protecția mediului – agricultură, silvicultură, protecţia mediului, industrie alimentară.
Pe nivele de școlarizare, în anul 2021-2022, au fost 72 de clase/1.764 elevi – liceu filiera tehnologică zi, 17 clase/496 elevi – liceu filiera tehnologică seral, 26 clase/623 elevi – învățământ profesional, 7 clase/131 elevi – învățământ dual, 8 clase/183 elevi – școală postliceală zi, 4 clase/84 elevi – școală postliceală seral și 2 clase/62 elevi – școală de maiștri seral.
În anul școlar 2021-2022, în Ilfov, în patru unități de învățământ s-a organizat sistemul dual, însumând 56 elevi clasa a IX-a, 34 în clasa a X-a și 41 în clasa a XI-a.
Olimpiade cu rezultate bune
Rezultatele la concursurile și olimpiade școlare, la care au participat, anul trecut, elevii ilfoveni au fost unele bune. Spre exemplu, la etapa națională, s-a obținut un loc 1, la Consursul Național ”Terra” – Mica Olimpiadă de Geografie, 6 locuri II – dintre care 1 la Olimpiada Națională de Lb. Germană maternă, 2 la ”Terra”, 2 la Olimpiada națională de lingvistică și 1 la Concursul de lectură și interpretare transcurriculară ”Ionel Teodoreanu”, 6 locuri 3 la Olimpiada națională de Lb. Spaniolă (1), Concursul ”Terra” (4 locuri) și 1 loc III la Olimpiada națională de lingvistică. Elevii ilfoveni au mai adus acasă și 8 mențiuni, la diferite concursuri naționale, 16 premii speciale și premiul special pentru creativitate și originalitatea discursului (la Olimpiada Națională de Lb. și literatura română – clasele IX-XII) și 6 mențiuni speciale.
În cadrul proiectului județean ”Excelența în educație”, Inspectoratul Școlar Județean Ilfov, în parteneriat cu Consiliul Județean Ilfov, a premiat aceste rezultate. Astfel, 21 de elevi și 20 de profesori îndrumători au primit, finele anului 2022, aprecieri și premii în bani, fiind motivați și încurajați să continue parcursul școlar și profesional de succes. De asemenea, au fost premiați și elevii care au obținut media 10 la Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a, 2022, și profesorii care i-au pregătit la disciplinele de examen, respectiv 2 elevi și 4 profesori provenind de la Liceul Teoretic ”Ioan Petruș” Otopeni și de la Școala Gimnazială ”Anton Pann” Voluntari.
Accesul la educație al minorităților
”A doua șansă”, ”Școală după școală”, ”Bani de liceu”, ”Masa caldă”, ”Tichete sociale”, ”Alocații pentru sprijinirea familiei”, ”Elevi migranți”, școlarizarea persoanelor private de libertate, ”Bursa profesională pentru elevii care au frecventat învățământ profesional” sau ”Introducerea claselor cu frecvență redusă în învățământul preuniuversitar obligatoriu” – sunt programe concepute pentru a facilita accesul la educație al minorităților.
Spre exemplu, ”A doua șansă” cu finanțare de la Ministerul Educației s-a derulat, în anul școlar anterior, în 5 unități de învățământ din județ, pentru un total de 340 cursanți, iar în varianta cu finanțare prin POCU, în 16 școli, pentru 1.097 beneficiari.
”Școală după școală” s-a derulat în Șc. Gim. Nr. 3, Buftea, cu finanțare Asociația Bufkids Hercules, pentru 50 elevi, Șc. Gim. Nr. 1, 1 Decembrie, cu fonduri europene și de la bugetul local, pentru 150 de copii, Șc. Gim. Nr. 3, Voluntari, cu bani de la bugetul local, pentru 78 copii, în Șc. Gim. Nr. 2, Voluntari, tot cu bani de la bugetul local, pentru 130 de elevi și în Șc. Nr. 1, Glina, cu fonduri de la Ministerul Educației, pentru 24 de copii.
În programul național ”Bani de liceu”, bursă în valoare de 250 lei/elev, în Ilfov sunt înregistrați 102 beneficiari, iar de ”Bursa profesională pentru elevii care au frecventat învățământul profesional” au beneficiat 710 elevi, din cinci licee ilfovene.
De ”alocații pentru sprijinirea familiilor” au beneficiat 1.320 de elevi ilfoveni, în sem. 1 din anul școlar 2021-2022, și 1.283 de elevi, în sem. 2, iar programul-pilot ”Masă caldă” s-a derulat în 3 școli din județ, beneficiari fiind circa 1.800 de elevi.