Noul regulament introduce o serie de beneficii, printre cele mai importante fiind faptul că furnizorul are obligaţia să eșaloneze la plată sumele datorate de către client, în cazul emiterii facturii cu întârziere, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare.
Totodată, clientul vulnerabil are dreptul să beneficieze de eșalonarea la plată a facturii curente, fără penalităţi, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi. De asemenea, clientul final are dreptul să i se notifice în mod corespunzător orice intenţie de modificare a condiţiilor/clauzelor contractuale.
Pe de altă parte, clientul final are dreptul să fie informat cu privire la consumul real de energie electrică și la costurile reale, suficient de frecvent, astfel încât să aibă posibilitatea să își regularizeze propriul consum de energie electrică
Conform ANRE, clientul final are dreptul să încheie contracte de energie electrică la preţuri dinamice, cu condiţia să aibă un sistem de contorizare inteligentă.
„Furnizorul are obligaţia de a deţine o pagină de internet prin care pune la dispoziţia clientului final, prin acces parolat, gratuit, în timp real și securizat informaţii esenţiale la datele proprii privind valoarea facturilor emise și istoricul de consum aferent locului de consum propriu, transmiterea indexului autocitit, transmiterea și gestionarea solicitărilor/reclamaţiilor, respectiv un ghid cu explicaţii privind elementele din conţinutul modelului de factură de energie electrică utilizat în relaţia cu clienţii”, se mai precizează în document.
Ce date vor conține viitoarele facturi
În acest sens, conform noului Regulament, printre cele mai relevante elemente care vor fi cuprinse în viitoarele facturi ale clienţilor finali de energie electrică sunt: datele de identificare și de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de
e-mail și un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării, precum și informaţii referitoare la intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile.
Totodată, se va preciza numărul de telefon pus la dispoziţie de operatorul de distribuţie la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct operatorului de distribuţie întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum și alte probleme în alimentarea cu energie electrică.
Pe de altă parte, se va menţiona data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată, precum și intervalul de citire (în cazul clienţilor casnici se va specifica „maxim 3 luni”).
Totodată, pentru o mai bună înţelegere a facturii la energie electrică, clienţii finali vor primi și o anexă care va cuprinde, obligatoriu, o serie de informaţii utile, cele mai relevante dintre acestea referindu-se, printre altele, la comparaţii între consumul actual de energie electrică al clientului și consumul clientului pentru aceeași perioadă a anului anterior, sub formă grafică, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către operatorul de distribuţie.
Prevederile noului regulament se aplică atât clienţilor finali și furnizorilor de energie electrică, cât și operatorilor de distribuţie a energiei electrice și operatorului de transport și de sistem.