Legat de una dintre cele mai contestate prevederi – posibilitatea liceelor de a organiza examen de admitere pentru 60% din locuri, după Evaluarea Națională, Deca a susținut că s-a ținut cont de observațiile primite: „Varianta inițială (n.r. – făcută de Sorin Cîmpeanu), care prevedea că liceele pot organiza alegeri pe 90% din locuri, a fost ajustată. Acum avem admitere pe 60% din locuri. Printr-o astfel de măsură avem asigurată o potrivire mai bună a elevului cu profilul pe care îl alege. Mi se pare normal să știm asta, și nu să descoperim pe parcursul liceului ce își dorește elevul”.
Senatorul USR Ştefan Pălărie a spus, la dezbateri, că în orice ţară civilizată educaţia înseamnă dialog, sub nicio formă dictatură. El a criticat-o pe Deca, arătând că i-a luat mai mult de şase luni să găsească instituţia Parlamentului şi să intre într-o formă de dialog instituţional cu parlamentarii. Acesta a adăugat că, până acum, orice dorinţă de dialog a fost imposibilă: „Ne-aţi amânat, aţi tergiversat şi această Oră a Guvernului nu s-a putut ţine pe 1 martie pentru că eraţi la un interviu şi pentru noi eraţi prea ocupată”, a afirmat senatorul.
Proiectele de legi ale Educaţiei au fost aprobate de Guvern în 29 martie, iar Ligia Deca spunea că vrea dezbatere şi adoptare în Parlament în procedură de urgenţă.
În pofida opoziției elevilor și părinților, în lege a fost menținută prevederea că, pe lângă Evaluarea Națională, liceele vor putea organiza propriul concurs de admitere, cu probe de profil. Ligia Deca a susținut că la această formulă s-a ajuns „tocmai în urma feedback-ului primit de la actorii din educaţie”.
Noile modificări care vizează examenele naționale ar urma să intre în vigoare cel mai devreme în 2027, dacă legile vor fi adoptate de Parlament până la finalul acestui an şcolar, a spus Deca.
Cum ar urma să arate noul examen pentru elevii clasei a VIII-a?
Evaluarea Naţională rămâne în formula de acum – probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă. Se introduce examen de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani, dacă liceele vor să scoată aceste locuri prin concurs, iar pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs liceele pot alege două probe pliate pe profil. De exemplu, pentru Științele naturii pot alege Chimia şi Biologia, în aşa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea cu profilul respective. Pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40% din locuri rămânând în repartizare computerizată. Din aceste 40%, prioritate pe 10% dintre ele vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie rromă. Repartizarea computerizată se va face după Evaluarea Națională și după concursul de admitere la liceu. Subiectele vor fi standardizate, unice şi elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în conformitate cu programele la nivel gimnazial cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, respectiv mai degrabă pentru selecţie decât în forma de examen sumativ pe care o are evaluarea naţională.