Piaţa românească de bere a înregistrat un nivel asemănător în 2015 și 2016, iar mai mic în 2014, de 14,9 milioane de hectolitri.
Anul 2022 a marcat și o premieră, fiind primul an când numărul producătorilor de bere a scăzut, pe fondul crizei economice, la 90, faţă de 93 în 2021.
Cu toate acestea, directorul general al Asociaţiei se declară optimistă în privinţa viitorului și transmite autorităţilor că sectorul are nevoie de predictibilitate fiscală.
„Suntem optimiști în ceea ce privește viitorul și la nivelul Asociaţiei obiectivul și mesajul principal pe care îl transmitem în relaţie cu perfomanţa sectorului este tocmai acela de așteptări privind stabilitatea fiscală și un dialog la nivel de autorităţi. Știm că vin perioade și mai grele (…), însă într-un astfel de sector care are implicaţii ramificate la nivelul economiei tocmai predictibilitatea fiscală este ceea ce poate face diferenţa”, a subliniat ea.
Potrivit acesteia, România este a opta piaţă ca mărime la nivelul Uniunii Europene în ceea ce privește volumul de bere produs.
Reprezentantul berarilor a subliniat că 50% din materia primă folosită în industria berii provine din agricultura locală și a atras atenţia că agricultura României are potenţial mai mare pentru producerea de orzoaică de bere și hamei. În acest sens, Asociaţia a încheiat un parteneriat cu Ministerul Agriculturii pentru a organiza seminarii de informare a fermierilor.
În 2022, segmentul berii fără alcool a înregistrat cea mai mare creștere, depășind 5% cotă de piaţă.
Ce tipuri de bere preferă românii
Tipurile de bere consumate de români în 2022 indică berea lager pe locul I. Aceasta a continuat să domine preferinţele românilor, cu o pondere de 93,4%, în ușoară scădere faţă de anul anterior. Categoria fără alcool, care include berea fără alcool și mixurile de bere fără alcool, a avut cea mai spectaculoasă evoluţie, depășind 5% cotă de piaţă. Cele mai mici segmente sunt reprezentate de specialităţi – berea neagră, pasteurizată, albă, ale, roșie etc. – care deţin 1 procent din piaţă, fiind într-o ușoară creștere faţă de anul anterior, iar mixurile de bere și berile aromatizate cu alcool și-au adjudecat 0,5% din piaţă.
La nivel de ambalaje, piaţa berii și-a consolidat tendinţa de dinainte de pandemie. În preferinţele consumatorilor în funcţie de tipurile de ambalaje vedetele incontestabile ale anului 2022 au fost sticla și butoiul, cu ponderi în creștere de aproape 3 puncte procentuale faţă de anul anterior. Berea la halbă a ajuns la ponderea deţinută înainte de criza sanitară marcată de perioade lungi de închidere a sectorului
HoReCa. În cazul berii ambalate la cutie, tendinţa ultimilor ani este de avans constant, chiar dacă nu semnificativ. PET-ul este singurul tip de ambalaj care a scăzut anul trecut, cu aproape 3 pp. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj a fost anul trecut următoarea: sticlă – 33,3%, doză – 24,8%, butoi – 3,2%, PET – 38,7%.