Potrivit unui comunicat al Fundaţiei Regale Margareta a României, în 2023 au fost înregistrate 11.991 de convorbiri telefonice cu vârstnici şi aparţinători din toată ţara, care au beneficiat de informare, consiliere socială, îndrumare, sprijin material sau emoţional. „2.228 dintre apelanţii seniori au sunat pentru prima dată, 46% dintre ei provin din mediul rural şi din oraşe mici, 48% solicită informaţii utile traiului de zi cu zi, 32% au între 70 şi 80 de ani, iar 53% locuiesc singuri”, precizează sursa citată.
Datele statistice oferite de Institutul Naţional de Statistică referitoare la seniorii din România sunt, în continuare, îngrijorătoare. ”Populaţia rezidentă de vârstnici peste 65 de ani depăşeşte 3,7 milioane de persoane, iar aproape 1,9 milioane dintre ei au rămas singuri – luând în calcul seniorii care şi-au pierdut partenerii şi pe cei necăsătoriţi sau divorţaţi. Conform indicatorilor statistici ai Casei Naţionale de Pensii Publice privind pilonul I, pensia medie de asigurări sociale de stat a fost în 2023 de 2.006 lei, evidenţiind dificultăţile financiare cu care mulţi vârstnici se luptă zilnic”, informează comunicatul citat.
Izolare socială
Înfiinţat în urmă cu 8 ani, ca răspuns la problema îmbătrânirii populaţiei, serviciul social licenţiat Telefonul Vârstnicului cartografiază nevoile cu care se confruntă seniorii României pe baza solicitărilor exprimate de cei peste 17.500 de apelanţi unici, beneficiari ai programului, proveniţi din toate colţurile ţării. În 2023, echipa dedicată, formată din patru asistenţi sociali full-time, 15 voluntari pentru reapelare săptămânală şi cinci psihologi voluntari, a oferit soluţii practice şi sprijin emoţional pentru provocările vieţii de zi cu zi ale seniorilor. Pe primul loc în topul motivelor de apelare a liniei telefonice gratuite 0800.460.001 a rămas şi în 2023 obţinerea de informaţii practice, utile şi de încredere, care nu sunt accesibile tuturor seniorilor. Mijloacele moderne de informare, comunicarea digitală, societatea tot mai avansată din punct de vedere tehnologic, migraţia familiilor tinere din ultimii ani, dar şi fenomenele de marginalizare sau discriminare a vârstnicilor, îi plasează pe mulţi într-o situaţie de izolare socială. 1.059 de seniori au obţinut facil şi gratuit contacte relevante şi informaţii actualizate pentru situaţii particulare din partea echipei specializate de asistenţi sociali ai liniei telefonice, care operează cu o bază de date ce conţine peste 450 de instituţii de stat, servicii sociale sau private cu servicii specifice pentru seniori.
În 2023, nevoia de îngrijire şi sprijin practic la domiciliu a fost pe locul 2 în topul apelurilor, iar pe locul trei s-au aflat solicitările de sprijin financiar şi material. Totodată, Fundaţia Regală a oferit, în unele cazuri, şi sprijin direct seniorilor care se confruntă cu condiţii precare de viaţă prin tichete sociale, materiale igienico-sanitare şi bunuri de necesitate, prin Fondul pentru Vârstnici.
Sprijin emoțional pentru a face față singurătății
În căutarea unui sprijin emoţional, 142 dintre seniorii au sunat pentru prima dată la Telefonul Vârstnicului în 2023, confruntându-se cu singurătatea, provocări sociale actuale sau personale.
La Telefonul Vârstnicului seniorii primesc informaţii punctuale, practice şi actualizate şi găsesc soluţii la problemele diverse cu care se confruntă. Apelurile se pot face la 0800.460.001, de luni până vineri între orele 8.00 – 20.00 şi sâmbăta 8.00 – 16.00.