La nivelul județului Ilfov, au fost aprobate 65 de centre de examen pentru simularea probelor din cadrul Evaluării Naționale la clasa a VIII-a, sesiunea 2024, și s-au înscris pentru simulare 3.971 elevi. Pe 7 februarie, la Școala Germană ”Hermann Oberth” din Voluntari, se va susține proba scrisă de Limba și literatura maternă (elevi aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă).
La simularea națională de la Evaluarea Națională 2024, în premieră, lucrările sunt scanate în clasă, cu numele la vedere, în prezența candidaților, se va verifica ca numărul paginilor scanate să fie același cu numărul paginilor fizice și cu numărul trecut apoi în procesul verbal de primire-predare, precum și gradul de lizibilitate al lucrării scanate. După care, se încarcă pe platforma digitalizată pentru corectare, după cum a anunțat ministrul Educației, Ligia Deca. ”În plus, lucrările sunt repartizate automat și aleatoriu către profesori evaluatori din alt județ decât județul din care provin candidații”, a completat oficialul. După încărcarea în platformă, se creează o clonă a lucrării – care elimină prima pagină, care nu conține nicio informație în afara numelui și școlii de proveniența, datele de proveniență, datele de identificare ale copilului. Clona secretizată se duce la profesorul evaluator, iar clona pereche rămâne în platformă pentru ca, la final, să se poată identifica a cui este fiecare lucrare, lucru pe care îl face, de asemenea, platforma. Un profesor va avea de corectat, de regulă, 50 de lucrări de la simulările pentru Evaluarea Națională VIII- 2024, potrivit procedurii Ministerului Educației, iar acesta o poate face din laboratorul de informatică, din cancelarie, cabinetul disciplinei sau de acasă.
Fiecare lucrare este evaluată de doi profesori corectori, iar aceștia sunt selectați, cu prioritate, dintre profesorii care au urmat Programul de formare continuă în vederea constituirii Corpului de profesori evaluatori pentru examenele și concursurile naționale, după cum se arată în procedură.
Probe de verificare a cunoștințelor înaintea examenului de Evaluare Națională
Probele din cadrul simulării naționale încep la ora 9.00, moment în care, în fiecare sală, se deschid plicurile sigilate care conțin subiectul multiplicat. Accesul elevilor în săli este permis până la ora 8.30, potrivit procedurii. Pentru clasa a VIII-a, timpul destinat elaborării lucrării scrise este de două ore. Pentru simularea EN VIII, subiectele sunt redactate sub forma unei broșuri tipărită față-verso, așa cum este transmisă de Centrul Național pentru Politici în Educație și Evaluare. Aceasta se predă la finalul probei. Elevii pot solicita pagini suplimentare, dacă este cazul.
Subiectele și baremele de evaluare pentru probele scrise din cadrul simulării vor fi publicate zilnic, la ora 15.00 (după încheierea fiecărei probe). Potrivit Ordinului de ministru privind organizarea simulării EN la clasa a VIII-a, elevii primesc subiectele în formă de broșură, putând să solicite și pagini suplimentare, dacă este cazul. Capsarea broșurilor se realizează înainte de distribuirea acestora în săli, în trei locuri (lateral – stânga sus, lateral – stânga jos si lateral – mijloc). Eventualele foi suplimentare utilizate de către elevi se vor adăuga prin capsare în alte două locuri, situate între cele trei locuri inițiale, astfel încât broșurile cu pagini suplimentare vor avea cinci capse. Broșura se predă la finalul probei şi, întrucât conține subiecte, aceasta nu rămâne în posesia elevilor. Întrucât pentru itemii obiectivi nu sunt prevăzute spații de rezolvare, elevul rezolvă acești itemi pe ciornă și scrie răspunsul corect în broșură. Aceasta conține, la final, pagini suplimentare liniate, pe care elevul le poate folosi în vederea finalizării răspunsurilor ce necesită redactare, în cazul în care spațiul alocat nu a fost suficient sau a greșit și dorește să reia rezolvarea.
Lucrările de la simulări ale elevilor din școlile cu ”acces limitat la Internet” vor fi scanate în alt centru de examen sau la comisia județeană de examen, iar în cazul în care platforma de evaluare digitalizată ”pică” – ”se va interveni în timp real pentru suplimentarea resurselor sau identificarea și rezolvarea oricărei probleme”. Precizările se găsesc într-un ghid al Ministerului Educației, care cuprinde întrebări și răspunsuri despre corectarea digitalizată de la examenele naționale din acest an.