„Conform celor mai recente date publicate de către Inspectoratul General al Poliţiei Române, anul trecut au fost constatate 53.961 de infracţiuni privind siguranţa circulaţiei pe drumurile publice. Tot anul trecut, s-au produs circa 4.500 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 1.545 de persoane şi rănirea gravă a altor 3.535. Acestor accidente li se adaugă accidentele instrumentate prin formularul <<Constatarea amiabilă de accident>>, totalizând aproximativ 400.000 de accidente rutiere anual, ceea ce transformă România în <<Ţara accidentului la minut>>”, se precizează într-un comunicat al Coaliţiei.
„Înregistrăm în ţara noastră o rată medie de accidente de 6,6% la nivelul întregului parc auto, o cifră semnificativ mai mare decât Ungaria (2,8%), Cehia (2,8%) şi Slovenia (2,6%) şi nu putem ignora gravitatea situaţiei. Iar în sectorul de transport, frecvenţa este de trei ori mai mare decât media generală (19% faţă de 6,6%). Când facem comparaţii cu ţările din Europa, trebuie să ne uităm şi la comportamentul pe care fiecare dintre noi îl avem în trafic, nu doar la sistemele pe care fiecare ţară le are implementate. Dincolo de tragediile umane, rata foarte mare a accidentelor rutiere este unul dintre factorii de bază care influenţează preţul poliţelor RCA. Subliniem că, în căutarea de soluţii pentru sistemul RCA, trebuie avute în vedere în primul rând cauzele care au dus la situaţia actuală, respectiv numărul ridicat al accidentelor rutiere şi al deceselor asociate – un capitol la care România este, din păcate, fruntaşă”, arată CSR.
În acest context, Coaliţia pentru Siguranţă Rutieră, din care fac parte peste 35 de organizaţii şi experţi care şi-au propus să contribuie la scăderea frecvenţei şi severităţii accidentelor rutiere, spune că urmăreşte stabilirea unui set cuprinzător de măsuri pentru creşterea siguranţei rutiere în România. Printre acestea se numără: Săptămâna Siguranţei Rutiere (între 15-21 mai, în fiecare an), dotarea Poliţiei Rutiere cu vehicule neinscripţionate, conform modelului de bune practici în UE; impunerea unui sistem automat de camere video, inclusiv în zonele urbane, care să fie însoţite de amenzi automate.