La Liceul Tehnologic ”Barbu A. Știrbey” din Buftea a avut loc, pe 17 ianuarie, Cercul pedagogic al profesorilor de geografie din județul Ilfov, cu tema: ”Implementarea reperelor metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a XII-a”, lecția ”Analiza geografică a unor orașe” fiind predată de prof. Claudiu Năstase, în laborator ”SmartLab” al unității de învățământ.
Profesorii de geografie din școlile ilfovene au demonstrat din nou înaltă ținută profesională și științifică, dar și extrem de ”prietenoasă” cu noile evoluții ale tehnologiei informației. Astfel, am fost martorii integrării realității virtuale în demersul didactic, activitatea de cerc pedagogic fiind centrată pe o lecție deschisă, cu elevii clasei a XII-a, profil pedagogic. În ”SmartLab-ul” liceului, recent înființat prin proiectul PNRR, peste 50 profesori de geografie din județ s-au bucurat de o activitate interactivă, un schimb de experiență inedit, de la care nu au lipsit ochelarii VR și creionul 3D, dotări ale laboratorului inteligent. Echipamentele digitale au fost obținute prin proiectul „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar din orașul Buftea, județul Ilfov”, cod F-PNRR-Dotări-2023-5151 – SmartLab și, precizăm aici că, toate liceele din Ilfov au fost dotate cu astfel de echipamente pentru laboratoare inteligente. La nivel județean, valoarea investiției în astfel de dotări de ultimă generație se ridică la 5.645.367 de lei.
Tehnologiile moderne fac învățarea mai plăcută
Așadar, geografii ilfoveni au ”spart gheața” cu o activitate instructiv-educativă demonstrativă de înaltă ținută, cu elevi entuziaști, într-un astfel de laborator. Au fost explorate virtual diferite peisaje urbane din Europa și România, s-au vizitat monumente culturale sau au fost create modele 3D ale configurației rețelei hidrografice din țara noastră. ”Dorim ca toți colegii profesori, care predau diferite discipline/module, să utilizeze împreună cu elevii, aceste instrumente! Predarea științelor a cunoscut o transformare semnificativă odată cu integrarea tehnologiilor moderne în procesul de învățare. Echipamente precum ochelarii de realitate virtuală (VR) și imprimantele 3D au deschis noi orizonturi în explorarea lumii științifice, oferind elevilor experiențe interactive și memorabile”, a explicat inspector școlar general adj. al Inspectoratului Școlar Județean Ilfov, prof. dr. Cristina Petre-Ghiță. ”Beneficiile utilizării laboratoarelor smart în predarea științelor sunt multiple: la geografie, de exemplu, elevii vizualizând în format 3D fenomenele geografice înțeleg mai bine relațiile spațiale și procesele complexe, le crește motivația și angajamentul deoarece experiențele interactive și personalizate oferite de tehnologie captează atenția și stimulează curiozitatea”, a adăugat aceasta.
Prin urmare, integrarea tehnologiilor moderne în predarea științelor reprezintă o oportunitate de a transforma învățarea într-o experiență mai captivantă, eficientă și relevantă pentru lumea reală. Prin utilizarea ochelarilor VR, a imprimantelor 3D sau a altor instrumente digitale, elevii pot deveni exploratori ai lumii științifice, dezvoltându-și cunoștințele, abilitățile și pasiunea pentru învățare.