Se lucrează la redeschiderea liniei de cale ferată Bucureşti-Snagov
ADI Transport Public București- Ilfov (TPBI) a lansat în consultare de piață documentația tehnică pentru achiziția serviciilor de elaborare studiu de fezabilitate pentru obiectivul de investiții ”Introducerea și, ulterior, dezvoltarea serviciilor de tren urban și metropolitan București-Ilfov” traseu: București Gara de Nord-Căciulați-Snagov Plajă/Greci. TPBI a stabilit data limită de 5 februarie – pentru a primi din partea agenților economici interesați propuneri privind determinarea valorii estimate a achiziției de servicii pentru elaborarea SF aferent traseului, precum și pentru îmbunătățirea cerințelor din specificațiile tehnice.
Traseul București Nord-Căciulați-Snagov Plajă/Greci (aprox. 60 km de cale ferată) reprezintă una dintre rutele majore de deplasare pentru locuitorii din Ilfov, precum și din județul Ialomița, deservind direct Nordul Capitalei, orașele Chitila și Otopeni, precum și comunele Mogoșoaia, Corbeanca, Tunari, Balotești, Snagov, Gruiu, Moara Vlăsiei și Grădiștea. Obiectivul proiectului este acela de a identifica investițiile necesare redeschiderii circulației feroviare pe secția Căciulați-Snagov (13 km), modernizarea stațiilor și punctelor de oprire existente, precum și introducerea unor puncte de oprire/stații noi, amenajarea spațiilor din zona stațiilor, în particular, și a căii ferate, în general, pentru a crește accesibilitatea la și din trenuri, accesibilitatea și atractivitatea zonelor învecinate căii ferate (modernizarea intersecțiilor dintre calea ferată și căile de comunicații intersectate, modernizarea drumurilor, aleilor pietonale, instalarea de panouri fonoabsorbante, amenajarea de spații de recreere și bariere verzi etc.).
Proiect complex, în corelare cu cel al ”trenurilor metropolitane”
Proiectul de investiții preconizat de TPBI vizează cofinanțarea din fonduri europene nerambursabile, din cadrul Programului Transport 2021-2027, din cadrul axei dedicate trenurilor metropolitane din regiunea București-Ilfov, dar și din alte surse în funcție de eligibilitatea intervențiilor identificate. Este un proiect complex, investițiile preconizate fiind corelate și complementare investițiilor în infrastructura feroviară rezultate din proiectele din faza I a trenului metropolitan București-Ilfov (pe traseul semiinelului de Nord al Bucureștiului, respectiv București Obor-București Băneasa-Carpați-București Nord-București Vest, și pe traseul București Nord-Chitila-Buftea-Periș), proiectul de modernizare a Complexului Feroviar București, proiectul de construcție a liniei ce va deservi viitorul Terminal 2 al Aeroportului Internațional ”Henri Coandă”, proiectele de investiții pentru construirea Autostrăzii A0, Drumul Radial 4, proiectele de achiziții de material rulant derulate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară și proiectele de investiții programate și derulate de unitățile administrativ teritoriale de pe traseul analizat. Este parte a proiectului analizat, aprobat și propus
spre implementare potrivit prevederilor art. 112 alin. (1) din OUG 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea SN CFR prin OMTI 1.448/2023 (pct. 1 din Anexa la ordin – ”Introducerea și, ulterior, dezvoltarea serviciilor de tren urban și metropolitan București-Ilfov, părțile fiind CN ”C.F.R.“ S.A. și TPBI, precum și pct. 8 din aceeași anexă – ”Dezvoltarea serviciilor de tren urban pe semiinelul feroviar de Nord”, părțile fiind CN ”C.F.R.“ S.A. și Primăria Municipiului București).
Pe 30 aprilie 1948 a fost inaugurată linia ferată Căciulați-Snagov, care lega Gara de Nord din București de oaza de liniște și zona turistică din jurul lacului Snagov și Mănăstirea Snagov, construită de Neagoe Basarab la începutul anilor 1500. Cei 16 kilometri de linie simplă, neelectrificată, au fost construiți în aproximativ 2 luni și jumătate, iar linia a fost folosită mult timp pentru naveta celor care veneau din Snagov în capitală, la muncă, sau de către bucureștenii care mergeau spre Snagov, în week-end, la fostul Complex CFR Astoria și nu numai, pentru relaxare. Din anul 2006, pe această secțiune nu a mai circulat niciun tren. Șinele au dispărut pe km întregi sau au fost invadate de iarbă înaltă și copaci.
Introducerea serviciului de tren metropolitan se va face etapizat și prioritizat pe baza unui cumul de criterii socio-economice. Realizarea investiției reprezintă o provocare a pieței transportului public în ansamblul ei, contribuind semnificativ la creșterea mobilității urbane și periurbane durabile a persoanelor, dar și la încurajarea mobilității prin trecerea de la mașina privată la transportul de pasageri de masă, oferind astfel acces la marile orașe, dar și la descongestionarea arterelor rutiere. Un exemplu de bună practică îl constituie proiectul pilot de înființare a primului traseu de tren metropolitan București Gara de Nord-Mogoșoaia-Aeroport Otopeni T1 care s-a dovedit un succes.
Nu în ultimul rând investiția va contribui la protejarea mediului înconjurător și respectiv a sănătății locuitorilor din regiunea București-Ilfov.