„Vorbim despre o campanie de transmitere a unor astfel de mesaje-capcană cu textul «seamănă cu tine», «apari în acest video» sau «tu ești în videoclip». Mesajele primite de utilizatorii români sunt în română sau engleză și conţin de regulă un link maliţios, pe care expeditorul pretinde a fi un video sau o poză în care apare persoana căreia i-a transmis mesajul. Este doar o metodă de a stârni curiozitatea utilizatorului și a-l determina să dea click”, explică specialiștii DNSC.
De obicei, accesarea acelui link nu afișează nimic pe dispozitiv, dar poate duce la pierderea accesului pe contul de social media folosit în acel moment. În alte cazuri, redirecţionează utilizatorul către o pagină de phishing care arată similar cu cea de autentificare Facebook.
„În cazul în care aţi făcut click pe acel link sau vedeţi că din contul dvs s-au transmis astfel de mesaje, echipa Directoratului vă recomandă să schimbaţi imediat parola contului de Facebook și să activaţi autentificarea în 2 pași (2FA), să vă asiguraţi că nu au fost acordate permisiuni unor aplicaţii terţe din Facebook. Pentru asta, este necesar să vă logaţi în contul de Facebook și să navigaţi la categoria Settings & Privacy și apoi Settings. Ulterior, mergeţi către categoria Permissions și apăsaţi pe Apps and Websites, pentru a verifica la ce aplicaţii aţi oferit acces. Eliminaţi acele aplicaţii pe care le consideraţi suspecte. Apăsaţi pe aplicaţia respectivă, apoi pe butonul de Remove pentru a vă proteja contul de accesul neautorizat la aplicaţii terţe suspecte. Verificaţi aplicaţiile instalate pe dispozitiv, pentru a vă asigura că nu au fost adăugate unele noi, necunoscute. Verificaţi setările de confidenţialitate, pentru a vă asigura că nu există modificări, acordând atenţie sporită aplicaţiei Facebook și locaţiilor pe care nu le recunoașteţi, unde contul dvs. de social media apare ca fiind logat. Scanaţi dispozitivul cu un antivirus”, recomandă experţii DNSC.