”Circulaţia între intersecţia cu DN 6 (Bucureşti – Alexandria) şi Constanţa se va desfăşura doar pe autostradă, pe o lungime de 236 de kilometri, după ce a fost deschisă circulaţia pe ultimii 10 km ai Lotului 1 al A0 Sud (n.r. – între DN 4 Șos. Olteniței și A2, cuprinzând unul dintre cele mai importante noduri rutiere, în dreptul localității Glina)”, a precizat și ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, adăugând că „astfel, în plin sezon estival, două treimi din secţiunea sudică a A0 are asigurată conexiunea cu Autostrada Soarelui (A2). (…) În acelaşi timp, cei 33,23 km ai A0 Sud vor mai asigura conexiuni cu DN 5 (Bucureşti – Giurgiu) şi cu DN 4 (Bucureşti – Olteniţa)”.
Iar directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, a subliniat că inelul de centură al Capitalei (A0) este un proiect extrem de important pentru dezvoltarea economică a României în ansamblu, dar şi a regiunii Bucureşti – Ilfov, unde este concentrat aproximativ 25% din PIB-ul naţional.
O echipă implicată pentru un proiect de importanță majoră
”În toamna anului 2020, antreprenorul turc ne-a surprins pe toți cu un foc de artificii tricolore la momentul în care am dat startul începerii lucrărilor împreună cu ministrul transporturilor de la acel moment, Lucian Bode. Puțini credeau atunci că Bucureștiul va avea centură la nivel de autostradă, dar iată că astăzi depășim 50% din A0 finalizată (43 km dați în trafic din cei 53 finalizați, întrega A0 urmând a avea 100,7 km) . Acest tronson de autostradă ne va permite să circulăm la nivel de autostradă în partea de Sud a Capitalei și județului Ilfov, între DN 6 – DN 5 – DN 4 și A2, fără să mai tranzităm actuala Centură a Capitalei, ocolind astfel Bragadiru, Cornetu, Măgurele, Jilava, 1 Decembrie, Vidra, Berceni, Popești-Leordeni, Glina și Cernica. Mulțumesc tuturor celor care au format o echipă și au contribuit la realizarea acestui proiect, antreprenorului și subcontractorilor, inginerilor, echipelor de muncitori, dulgheri, fierari, operatori de utilaje, colegilor de la Ministerul Transporturilor și CNAIR, DRDP București, dar și domnilor Cristian Pistol – director general CNAIR, Felician Cerneștean – director implementare CNAIR, membrii comisiei de recepție, reprezentanților autorităților locale, membrilor Unității de Implementare a Proiectului, și pentru că și acest proiect este finanțat din fonduri europene, mulțumesc direcției de specialitate din cadrul MTI, al cărei director este Felix Ardelean. De asemenea, mulțumesc pentru buna colaborare și domnilor Hubert Thuma – președintele Consiliului Județean Ilfov, Ștefan Rădulescu – vicepreședintele CJI, dar și reprezentanților autorităților locale: Elefterie Ilie Petre – primarul comunei Jilava, Gheorghe Petre – primarul comunei 1 Decembrie, Marian Tudor – primarul comunei Vidra, George Ene – primarul ales al comunei Berceni, Petre Iacob – primarul orașului Popești-Leordeni, George Adrian Ștefănescu – viceprimarul orașului Popești-Leordeni, Răzvan Tudor – primarul comunei Glina, Gelu Apostol – primarul comunei Cernica”, a transmis, la rândul său, Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Stadiul lucrărilor pe șantiere deschise pe A0
La începutul lunii iulie 2024, în urma unei verificări în teren a lucrărilor pe cele trei loturi aflate în execuție pe A0, Cristian Pistol, directorul CNAIR, explica că, ”pe șantierul Lotului 1 al A0 Sud, antreprenorul turc a ajuns la un stadiu fizic de 98,4%, iar luna aceasta se vor da în circulație și ultimii 10 km ai acestui lot. Practic, de la finalul lunii iulie se va putea circula pe A0 Sud, pe 33,23 km între Glina și Bragadiru.
Pe Lotul 3 al A0 Nord, antreprenorul chinez a ajuns un stadiu fizic de 10% pe întregul șantier, iar la nodul rutier cu DN 2, stadiul fizic este de 18%. În momentul de față, constructorul are mobilizați în teren 80 de muncitori și 33 de utilaje. Dacă se va menține ritmul de lucru înregistrat în ultimul timp, vom putea da în circulație inclusiv cei 9 km din cei 19 km ai Lotului 2 (Corbeanca – Afumați) finalizați anul trecut, dar pe care s-a putut deschide circulația doar parțial în lipsa unui nod rutier de descărcare. Astfel, după asigurarea descărcării în DN 2, pe semi inelul nordic al A0 se va putea circula pe o lungime de 21 de km, între intersecțiile cu DN 1, A3 și DN 2.
(n.r. – Ministrul Sorin Grindeanu preciza în cadrul aceleiași vizite că pe Lotul 3 (Afumați – Pantelimon) al A0 Nord ”avansul este destul de bun pe primii kilometri. Constructorul chinez a ajuns la un stadiu fizic de 10% pe întregul șantier, iar la nodul rutier cu DN2 este la un stadiu fizic de peste 18%. Termenul contractual pentru finalizarea întregului lot (8,6 km) este anul 2025. Am stabilit să insiste anul acesta pe sectorul de 2,3 km care va asigura descărcarea traficului rutier în DN 2. Și dacă se menține ritmul, la sfârșitul acestui an (2024), vom putea da în circulație încă 11 km! Astfel, se va circula la profil de autostradă între intersecțiile cu DN 1, A3 și DN 2, pe o lungime totală de 21 de km. Din păcate, constructorul grec – Aktor – de pe Lotul 3 (Bragadiru – Joița) A0 Sud nu a accelerat ritmul așa cum a promis. Aici, antreprenorul a decalat deja termenul din august în septembrie 2024. Însă, pentru a recupera întârzierile și pentru a respecta noul termen, constructorul trebuie să înceapă urgent să lucreze în șantier în mai multe schimburi”, detalia oficialul).
Șantierul Lotului 3 de pe A0 Sud se află la un stadiu fizic de doar 65,3%. Având în vedere progresul din ultima perioadă, termenul de finalizare a lucrărilor asumat de constructor (luna septembrie) este imposibil de respectat. Fac apel la antreprenor să găsească soluții imediate, astfel încât legătura dintre A1 (Pitești – București) și A2 (București – Constanța), în regim de autostradă, să fie posibilă cât mai repede”, spunea, așa cum am precizat, la începutul lunii iulie, Cristian Pistol. Și cu doar două săptămâni înaintea acestei declarații, la mijlocul lunii iunie 2024, directorul CNAIR semnala ”întârzieri majore” în mai multe punte ale șantierului de pe Lotul 3, ”care au devenit critice – pasajul de la Bragadiru, pasajul de la Ogrezeni, pasajul peste calea ferată, pasajul de la Țegheș, relocarea liniilor electrice aeriene ale Transelectrica din zona localității Ciorogârla. Tergiversarea lucrărilor pe cei 17,96 km ai acestui lot aduce prejudicii majore românilor în special din cauza întârzierilor înregistrate în circulația pe principala rută de tranzit Pitești – București – Constanța. Noi ne-am îndeplinit până acum toate obligațiile contractuale asumate față de antreprenor, inclusiv cele financiare, iar în acest moment CNAIR nu are nicio plată restantă față de constructorul grec Aktor”, afima, nemulțumit, Cristian Pistol.