Cu sprijinul Primăriei Buftea, prin Centrul Cultural, al Poliției orașului, dar mai ales al specialiștilor și profesorilor, elevii de la Școala Gimnazială Nr. 2, Liceul Tehnologic ”Barbu A. Știrbey” și Liceul Tehnologic ”Dumitru Dumitrescu” din Buftea au avut ocazia de a dezbate împreună cu Andreea Măcelaru, psiholog clinician, profiler, consultant analiză comportamentală – tema bullying-ului în școli. ”Un eveniment la care particip cu drag în fiecare an, cu speranța că împreună putem ajuta comunitatea elevilor în a oferi siguranță și soluții în gestionarea relațiilor interumane”, a apreciat psihologul Andrea Măcelaru.
Tema aleasă a avut în vedere și faptul că, pe 30 ianuarie, a fost marcată Ziua Internaţională a Nonviolenţei în Școli, al cărei scop este promovarea ideii de educare a copiilor în armonie, solidaritate şi respect. În acest context, specialiștii militează pentru ca prevenirea violenţei în şcoli să devină o prioritate. Sănătatea emoțională, gestionarea emoțiilor negative, modul în care intervenim asupra lor, funcțiile comportamentelor violente – au fost doar câteva din subiectele abordate în cadrul evenimentului la care au participat și și-au împărtășit experiența și sfaturile mai mulți specialiști din Poliția Locală Buftea și Poliția orașului Buftea. Ca în fiecare an, acest eveniment este interactiv, iar elevii pun întrebări specialiștilor și pot găsi informații utile despre modul în care pot fi gestionate emoțiile negative și pot fi ocolite comportamentele violente. Agent Șerban Bomaris din cadrul Poliției Buftea – Compartimentul Proximitate – a precizat că pe lângă treburile obișnuite, compartimentul pe care îl reprezintă are în grijă și școlile orașului. ”Drept urmare, suntem primii care intervenim atunci când aveți probleme, când apelați la noi. Vă rugăm să apelați cu încredere. Cu noi aveți contact, ca și organe ale legii, privind cam tot ce se întâmplă la școală. Atât cei mici, cât și cei mari, aveți unele răspunderi. Deși până la 14 ani nu răspundeți penal, contravențional, se răspunde împotriva părinților, la cea mai mică greșeală făcută pentru nerespectarea legii. Pentru că de la o joacă, astăzi, dacă ne împingem și ne adresăm un cuvânt urât, mâine ne împingem sau ne dăm o palmă, care intră deja în sfera răspunderii contravenționale, sau mai rău, penale, pentru cei mari. Bătăile sunt la ordinea zile în ultima perioadă. După 14 ani, intervine și răspunderea penală. Nu mai răspund părinții, iar noi nu am vrea să se ajungă aici. Cel mai bine este să discutați cu adulții, să discutați problemele acasă și să ne anunțați din timp, să nu degenereze niciun fel de conflict. În momentul în care ajungeți la răspunderea penală, apare o pată neagră pe cazier și puteți să vă ratați viitorul, ceea ce este păcat, să nu vă puteți angaja pentru că știe toată lumea ce faptă ați făcut”, a atras atenția specialistul.
Elevii sunt receptivi și doresc să găsească soluții împotriva violenței
”O reală bucurie m-a cuprins astăzi (n.r. – miercuri, 14 februarie 2024), în cadrul simpozionului “Nonviolența în școli”, să observ interacțiunea elevilor și dorința acestora de a găsi soluții la situațiile pe care le întâlnesc în viața de zi cu zi! Viitorul arată bine și sunt mândră să pot ajuta generațiile viitoare, prin sfaturile mele, în a-și conștientiza emoțiile și în a le gestiona cât mai eficient, pentru o viață sănătoasă și fericită”, a transmis Andreea Măcelaru, care a mai menționat că își dorește ca toți, elevi, specialiști, profesori să formeze o echipă astfel încât efectul de bullying să nu mai existe în orașul Buftea.
”Mă bucur că ați venit pentru a face un schimb de idei cu psihologii noștri, cu oamenii care cunosc problemele bullying-ului”, a precizat viceprimarul orașului Buftea, Alexandru Vaida, menționând că aceste noțiuni ar trebuie cunoscute de copii, încă de la grădiniță. ”Prin evoluția cristică, cuvântarea de pe munte din Noul Testament ne arată că noul om trebuie să fie un om bun, deschis la suflet, un om care să caute să învețe tot ce este în jurul lui. Din păcate, lucrurile bune nu vin de la sine, ci trebuie educate și implementate într-un mod cultural care nu vine spontan. Lucrurile rele, din păcate vin foarte ușor”, a semnalat edilul.
Bullying-ul – o normalitate?
Specialiștii avertizează că violența este un comportament care a devenit aproape normal în școli și de foarte multe ori este tolerat. Ultimul studiu al organizației ”Salvați copiii” arată că 82% dintre elevi au fost martori ai situaţiilor de bullying în şcoală. În acest context, ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a atras atenția că este necesar să se identifice cauzele manifestărilor violente, iar educaţia trebuie privită nu doar ca o formă de transmitere a cunoştinţelor academice, ci şi ca un instrument-cheie pentru reglarea comportamentelor.
Violența, o problemă globală, care afectează copiii și tinerii
Violenţa psihologică sau bullying-ul este definit ca fiind „acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale și/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârșite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, ce au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane și vizează aspecte de discriminare și excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acţiune sau serie de acţiuni, comportamente ce se desfășoară în unităţile de învăţământ și în toate spaţiile destinate educaţiei și formării profesionale”.
În iunie 2020, Ministerul Educaţiei a elaborat normele metodologice pentru aplicarea Legii 221/2019 prin care este prevenit și combătut bullying-ul în spaţiile destinate învăţământului. Pentru prevenirea violenţei psihologice-bullying, normele de aplicare stabilesc că în fiecare unitate de învăţământ va fi înfiinţat un grup de acţiune anti-bullying din care vor face parte maximum 10 membri, între care directorul unităţii de învăţământ, profesorul consilier școlar, trei cadre didactice formate în problematica violenţei, inclusiv a violenţei psihologice – bullying, doi sau mai mulţi reprezentanţi ai elevilor, un reprezentant al părinţilor, reprezentanţi ai autorităţii locale. Rolul grupului este prevenirea, identificarea și soluţionarea faptelor de bullying comise între elevi, prin acţiuni fizice, verbale, relaţionale și/sau cibernetice. Fiecare unitate de învăţământ are obligaţia de a introduce în Regulamentul de Ordine Interioară (ROI) obiectivul „școală cu toleranţă zero la violenţă”.