Așadar, în prima parte a discuțiilor deschise de Adriana Stoica, inspector școlar general – ISJ Ilfov, invitații au vorbit despre menținerea unui climat de siguranță școlară în unitățile de învățământ din județul Ilfov, precum și în proximitatea acestora, dar și despre reducerea evenimentelor negative în mediul școlar preuniversitar. Legat de sintagma ”proximitate școlară”, reprezentantul Federației Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret”, Ștefan Militaru, a precizat că ar fi de recomandat stabilirea cu exactitate a acestei proximități și, dacă acum, aceasta este cumva însușită la circa 200 m în jurul școlilor, distanța să scadă la circa 50 m, arie care să fie în răspunderea unităților de învățământ. Bălan Alexandru, î/adjunct al șefului IPJ Ilfov, Ionuț Harbuz, șeful Biroului Siguranță Școlară și Cătălina Gavrilă – Compartimentul Analiză și Prevenirea Criminalității din cadrul IPJ Ilfov au transmis celor prezenți că siguranța școlară reprezintă un obiectiv prioritar pentru polițiștii ilfoveni, aceștia punând un accent deosebit pe parteneriatul poliție-școală, asigurând cadrele didactice, părinții și elevii de tot sprijinul necesar. Polițiștii au punctat aspecte privind paza și accesul persoanelor în unitățile de învățământ, insistând pe obligativitatea existenței registrului de evidență a persoanelor care solicită să intre în incinta unei școli, pe implicarea profesorilor, dar și a membrilor comitetelor de părinți și elevi, astfel încât, prevenirea faptelor de natură penală și contravențională în unitățile de învățământ și reducerea numărului situațiilor problematice în care sunt implicați elevii să fie realizabile pe toată perioada școlară.
Atenție la paza școlilor!
Bălan Alexandru a făcut referire, în acest context, la 84 de infracțiuni de natură penală înregistrate de la începutul acestui an școlar, în Ilfov, dintre care 76 în interiorul unităților de învățământ, iar restul în zonele adiacente acestora. ”Din păcate, unele dintre aceste fapte puteau fi prevenite. De aceea, asigurarea pazei școlilor este un subiect foarte important. Apreciez că aproape oricine poate să intre într-o unitate de învățământ, iar acest lucru nu trebuie să se întâmple. Agenții de pază vor fi verificați în legătură cu existența registrului de evidență și chiar legat de posibilul consum de alcool. Polițiștii sunt prezenți cât se poate de mult în zona școlilor, însă nu putem acoperi totul. Așa că, agenții de pază trebuie să știe că au obligația de a suna la 112 dacă semnalează probleme. La fel, conducerile școlilor, diriginții – dacă se confruntă cu situații nepotrivite – să zicem că au intrat în școală 2-3 persoane care nu au ce căuta acolo. Există unități de învățământ care nu au plan de pază și vă rog să rezolvați această situație. Neluarea măsurilor corespunzătoare atunci când sunt situații-problemă încurajează producerea altora, pe viitor. Au fost cazuri când polițiștii au aflat ultimii despre anumite probleme, despre agresiuni, spre exemplu, am fost informați de către unitățile medicale, nu de școală, atunci când au fost incidente în care elevii au ajuns la spital. Așadar, recomand o comunicare mai eficientă a grupurilor de acțiune antiviolență constituite în toate unitățile școlare cu personalitate juridică din cadre didactice, polițiști, părinți și elevi. La noi veți găsi mereu implicare. Avem resurse să documentăm anumite situații, dar trebuie să fim informați”, a precizat Bălan Alexandru. Iar Ionuț Harbuz a completat spunând că, de la începutul acestui an școlar au avut loc sute de activități informativ-preventive în școli, legate de violență, bullying, cyberbullying, răspundere penală a minorilor privind consumul substanțelor interzise și educația rutieră, având ca beneficiari aproximativ 22.500 de elevi și cadre didactice, și a amintit de cele două campanii derulate în parteneriat cu ISJ Ilfov și CJRAE Ilfov – „Tu știi ce consecințe pot avea faptele tale? Fii informat, alege inspirat!” și „Fii asertiv, nu agresiv!”.
O luptă continuă cu tentația consumului de droguri
În continuare, Adriana Matei, reprezentantul Agenției Naționale Antidrog, a prezentat echipa CPECA Ilfov, a vorbit despre planul teritorial de acțiune și despre comitetele locale în componența cărora trebuie să existe și reprezentanții ANA, precum și despre aspecte referitoare la modul de recunoaștere a unei persoane care a consumat substanțe interzise, unde pot apela profesorii și cum să acționeze în cazul în care au suspiciuni privind un minor, care a consumat substanțe psihoactive. S-a amintit despre proiectul ”Safe space”, proiect gratuit și confidențial – care se adresează elevilor care consumă droguri sau care prezintă risc ridicat de consum. Și este important de menționat aici că, prin apelarea numărului de telefon 0752.79.16.47 sau a liniei Telefonului Copilului – 116.111, minorii care au întrebări legate de consumul de substanţe psihotrope sau au nevoie de sprijin de specialitate vor găsi o soluţie la problemele cu care se confruntă. Specialiștii ANA se ocupă de informarea legată de prevenirea consumului de droguri; consilierea psihologică şi/sau socială, în scopul renunţării la consumul de droguri şi atingerii unui echilibru în planul sănătăţii fizice şi psihice; dobândirea abilităţilor de gestionare a situaţiilor dificile, prevenirea recăderilor şi reinserţia socială; informarea asupra riscurilor, a efectelor substanţelor, a legislaţiei şi oferirea de alternative în scopul evitării sau amânării consumului; consilierea familiei pentru îmbunătăţirea climatului, a comunicării şi a relaţiilor între părinţi şi copii; grupuri de sprijin pentru părinţii care au copii consumatori de droguri şi au nevoie să vorbească despre problemelor lor, împreună cu alţi părinţi care se află în această situaţie. ”Dacă urmăm pașii din lege, putem preveni escaladarea fenomentului și a evenimentelor neplăcute”, a comentat Adriana Matei. Aceasta a menționat și Programul de Asistență Integrată Obregia, care oferă în cadrul Centrului de Asistență Integrată în Adicții Obregia – servicii de asistență medicală, psihologică și socială consumatorilor de droguri atât legale, cât și ilegale, inclusiv consum de alcool, pentru sectoarele 3 și 4 ale Capitalei și pentru județele Ilfov și Giurgiu. Echipa de specialiști de aici este una multidisciplinară și asigură un lanț terapeutic complex începând cu procesul de evaluare și integrare într-un program terapeutic.
În completarea celor de mai sus, Monica Geambașu, reprezentantul CJRAE Ilfov, a adăugat că numărul consilierilor școlari din unitățile de învățământ ilfovene a crescut cu 40 de la începutul acestui an școlar, însă mai este nevoie de personal, dat fiind numărul mare de elevi din unele școli ilfovene. Printre atribuțiile consilierilor școlari sunt și acelea de a oferi informare pentru cadrele didactice, elevi, părinți sau alți membri ai comunității, dar și servicii de consiliere și prevenire a delincvenței și predelincvenței juvenile și, de aceea, consilierii școlari trebuie să fie foarte bine pregătiți.
Ilfov, fără erori la simularea EN la clasa a VIII-a
În partea a doua a discuțiilor, conducerea ISJ Ilfov a punctat derularea, în această perioadă, a simulărilor examenelor naționale de evaluare la clasa a VIII-a și bacalaurat. Adriana Stoica a mulțumit cadrelor didactice ilfovene implicate în supraveghere și corectare, premiera în acest an fiind scanarea lucrărilor și corectarea digitalizată a acestora. ”Ați dat dovadă de organizare și ați făcut față fără probleme. Mare atenție și la vară, la examene. Citiți subiectele cu atenție, nu lăsați acest lucru în sarcina informaticienilor. Atenție la scanare și atenție la corectat! Era vorba de 45-50 de lucrări de corectat/profesor, dar, pentru că în alte județe nu au mers cum trebuie lucrurile și nu s-au organizat cu un număr potrivit de evaluatori raportat la numărul lor de elevi, avem situații la noi, cu 70 de lucrări de corectat la un profesor. Și, după cum știm, acum este vorba despre muncă voluntară. De aceea, cei care s-au implicat acum vor fi primii pe listele din vară, când munca lor va fi și recompensată. Avem o săptămână de vacanță, pentru a realiza statistica rezultatelor. Veți programa întâlnirile cu părinții și elevii, pentru analiză. Urmează simularea examenului de bacalaureat și sper să nu avem nici aici niciun fel de probleme”, a spus Adriana Stoica. Iar Cristina Petre Ghiță, inspector școlar general adjunct a adăugat, de asemenea, că județul Ilfov este menționat pe harta națională ca județul fără erori la simularea EN 2024, iar simularea examentului de bacalaurat, care va avea loc în perioada 4-7 martie 2024, se va desfășura în 21 de centre de examen din Ilfov. ”Corectarea digitalizată a lucrărilor reprezintă o evaluare mult mai obiectivă decât era înainte. 99% suntem siguri că nu mai există noțiunea de fraudă. La examene, vom prioritiza pentru corectură profesori evaluatori experți, apoi, dacă este nevoie, vom extinde”, a adăugat Cristina Petre Ghiță. Inspectorul școlar s-a mai referit, tot pentru această perioadă, la desfășurarea etapelor județene ale diferitelor concursuri și/sau olimpiade, la continuarea proiectului ”Excelență în educație”, prin care sunt recompensați cu premii în bani profesorii și elevii care au obținut rezultate deosebite la competițiile școlare de excelență. Cristina Petre Ghiță i-a îndemnat pe elevi și profesori să urmărească site-ul ISJ Ilfov de unde pot afla detalii despre concursurile organizate cu sau fără finanțare de la Ministerul Educației și a încurajat participarea, Inspectoratul Școlar Județean Ilfov fiind un susținător declarat al acestora.
Sprijin pentru orientare școlară sau profesională
Monica Geambașu a completat, în partea a doua a discuțiilor, informații legate de proiectul unic la nivel național privind cooperarea dintre județul Ilfov – prin Consiliul Județean, Facultatea de Psihologie, ISJ Ilfov și CJRAE Ilfov – în vederea organizării și promovării orientării și consilierii vocaționale ale elevilor din clasele a VII-a și a VIII-a din școlile generale de pe raza județului. Astfel, în această primăvară, elevii din clasele a VII-a vor primi chestionare privind opțiunile școlare și profesionale, specialiștii CJRAE vor analiza aceste date, vor discuta cu profesorii, elevii și părinții, vor urmări împreună oferta educațională și îi vor ghida pe aceștia din urmă în luarea deciziei adecvate privind traseul școlar/profesional potrivit, iar în luna octombrie, la început de clasa a VIII-a, aceeași elevi vor avea mai bine conturate aptitudinile, opțiunile școlare și profesionale, vor cunoaște mai bine ce-și doresc să facă la finalizarea ciclului gimnazial.