Reamintim că, pe 30 ianuarie 2024, de Ziua Internațională pentru Nonviolență în Școală, peste 250 de elevi ilfoveni, cadre didactice și polițiști au lansat, la Măgurele, campania menționată, axată pe tema
bullying-ului în școli, campanie care a avut și o componentă concurs de creație constând în realizarea unui logo și a unui mesaj non-violent pentru mediul școlar. Concursul s-a adresat elevilor din clasele VI-VIII, din cele 5 unități de învățământ ilfovene participante la campanie – Școlile Gimnaziale Nr. 1, Bragadiru, Nr. 1, Cornetu și ”Ioan Bădescu”, Popești-Leordeni și Liceele Tehnologic ”Vintilă Brătianu”, Dragomirești Vale și Teoretic ”Horia Hulubei” din Măgurele.
Etapa județeană a concursului a avut loc pe 5 martie, structurată pe 2 secțiuni – logo și slogan, o singură lucrare fiind selectată pentru a fi trimisă în etapa națională. În urma evaluării celor 13 lucrări participante, juriul format din comisar șef de poliție Siguranță Școlară din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Ilfov, Harbuz Ionuț, Marieta Ghețe, reprezentant ISJ Ilfov, Mugurel-Adrian Tănasă, reprezentant al Asociației de părinți Ilfov și Monica Geambașu, Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională (CJRAE) Ilfov a decis să acorde locul 1 elevei Bălășoiu Antonia, cl. a VII-a D la Liceul Teoretic ”Horia Hulubei” din Măgurele, locul al II-lea elevilor Tucan Andrei, Sarman Alex și Damato Eduardo, cl. a VI-a B din Școala Gimnazială Nr. 1, Bragadiru și locul III elevelor Surugiu Maria și Iozu Ilinca din cl. a VIII-a D a Liceului Teoretic ”Horia Hulubei”, Măgurele.
La etapa națională a Concursului cu tema ”Siguranță Școlară” a mers lucrarea elevei Bălășoiu Antonia și s-a clasat printre primele 10 lucrări apreciate de juriul național.
Premiile oferite câștigătorilor etapei județene au fost asigurate de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Ilfov – Consiliul Județean Ilfov, reprezentat de director Alexandrina Niță.
”Discutați la școlile voastre să afișeze lucrările realizate pentru ca toți colegii să conștientizeze consecințele fenomenului bullying care, din păcate, a luat o amploare îngrijorătoare la nivel școlar”, a transmis reprezentantul părinților elevilor ilfoveni. Iar comisar-șef de poliție Harbuz le-a cerut copiilor, dar și părinților și profesorilor, să fie, în continuare, parteneri ai polițiștilor în încercarea de a reduce amploarea faptelor de agresiune în mediul școlar. Monica Geambașu, la rândul său, a amintit că și CJRAE Ilfov organizează anual concursul ”Împreună, nu împotrivă!”, un concurs tot cu tematică antibullying, care face parte din programul județean ”Siguranța personală în mediul fizic și online”. De asemenea, a transmis câștigătorilor un mesaj adresat și colegilor acestora – că atunci când apare o situație de agresiune de tip bullying în școală, elevul-victimă se poate adresa, într-o primă fază, consilierului școlar.
Elevii trebuie să știe care sunt consecințele faptelor lor violente
Campania lansată în luna ianuarie de Poliție și Ministerul Educației, care se încheie la finalul anului școlar 2023-2024, are ca scop creșterea gradului de siguranță a elevilor și creșterea gradului de conștientizare cu privire la riscurile asociate fenomenului de violență școlară manifestată în rândul elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar, realizându-se informarea beneficiarilor în vederea înțelegerii unor noțiuni din domeniul juridic, dar și informarea cadrelor didactice și părinților asupra comportamentelor de risc și situațiilor vulnerabile la care elevii sunt expuși.
În România, bullying-ul a fost reglementat în anul 2019, prin Legea 221/2019 pentru modificarea și completarea Legii Educaţiei. ”În unităţile de învăţământ și în toate spaţiile destinate educaţiei și formării profesionale sunt interzise comportamentele care constau în violenţa psihologică – bullying”, se arată în legea menţionată. Violenţa psihologică sau bullying-ul este definit ca fiind ”acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale și/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârșite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, ce au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane și vizează aspecte de discriminare și excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acţiune sau serie de acţiuni, comportamente ce se desfășoară în unităţile de învăţământ și în toate spaţiile destinate educaţiei și formării profesionale”, se mai arată în textul legii.
În iunie 2020, Ministerul Educaţiei și specialiștii cooptaţi în grupul de lucru de profil au elaborat normele metodologice pentru aplicarea Legii 221/2019 prin care este prevenit și combătut bullying-ul în spaţiile destinate educației școlare.