Săptămâna trecută, aproape 40 de reprezentanți ai celor 6 țări implicate în crearea și derularea proiectelor propuse în cadrul EPLUG s-au aflat la Brănești, la Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau”, într-o a patra serie de întâlniri comune, activitățile alternând între sesiuni de lucru indoor și outdoor. ”Le vom prezenta curtea liceului, de fapt primul spațiu de formare în aer liber în domeniul înverzirii urbane din România. Este, practic, laboratorul în care elevii care urmează această calificare – de ”grădinar urban” își vor face pregătirea practică. Prin intermediul centrului de excelență și eforturilor directorului unității de învățământ, Marinela Culea, liceul a atras finanțări astfel încât curtea instituției să fie amenajată la cele mai înalte standarde și să fie efectiv un laborator în aer liber de pregătire în peisagistică. Le vom arăta partenerilor cum este proiectat acest spațiu, cu funcțiunea de curte și aceea de grădină. Vor mai fi câteva activități culturale, le prezentăm împrejurimile, mergem la Mănăstirea Pasărea, apoi pe malul lacului Cernica, după care, mâine, avem activități în București. Vom vizita un proiect realizat de colegii peisagiști – ”Promenada verde”, pe malul lacului Herăstrău, un spațiu amenajat de comunitate, pentru comunitate, iar miercuri vor fi alte sesiuni de lucru în Palatul Parlamentului, într-una din sălile de evenimente. Vom vizita grădina Palatului Parlamentului și o vom analiza și purta discuții din perspectiva amenajării ei peisagistice. Cum a fost proiectată, cum a fost construită și cum este astăzi, în faza de întreținere”, ne-a detaliat programul, în debutul activităților, Victor Dumitrache, director de programe WorldSkills România.
Specialiștii în înverzire urbană, competențe multiple și pregătire adecvată
”Lucrător la spații verzi în România nu sună, de regulă, bine. Nimeni nu aspiră să devină lucrător la spații verzi, dar, în multe țări din Europa de vest este o profesie cu o reputație foarte bună, pe același nivel cu profesiile din agricultură. De aceea, atunci când am demarat proiectul, în 2020, am ales să lucrăm cu un liceu agricol. Pentru că specialiștii în înverzirea urbană au nevoie de foarte multe competențe și din domeniul horticulturii, al științei solului, deci trebuie să știe să lucreze cu plantele, cu solul și așa mai departe. Și unde se pot pregăti mai bine acești specialiști decât la un liceu cu profil agricol, unde deja există profesori de specialitate? Prin proiectul Platforma Europeană pentru Înverzire Urbană, finanțat direct de Comisia Europeană prin programul Erasmus, facem parte alături de alte țări din Europa din această inițiativă. Practic, în fiecare țară există un parteneriat similar cu al nostru, format de o școală de specialitate, o companie, o asociație profesională etc. Toți urmărind același lucru. Să se asigure că pe piața muncii din țara lor există profesioniști bine formați în acest domeniu – al înverzirii urbane. De problemele de înverzire urbană ne lovim toți, în calitate de cetățeni. Toți vrem umbră, toți vrem spații verzi bine întreținute. Dar ce nu știm toți despre spațiul verde este că el asigură echilibru de mediu în spațiul urban. Un spațiu verde proiectat adecvat poate să reducă din impactul pe care schimbările climatice le are asupra vieții în oraș. Arborii ne protejează nu doar de soarele de vară, dar ne protejează și de cantitățile mari de precipitații. Într-un oraș cu suficient de mulți arbori, nu au cum să apară inundațiile după ploile torențiale. Pentru că arborii stochează cantități mari de apă. Sunt foarte multe lucruri pe care noi, ca cetățeni nepregătiți în domeniu, nu le cunoaștem despre spațiul urban. Sunt foarte multe servicii pe care spațiul urban le furnizează în mod constant și de care noi nu suntem conștienți. Pentru foarte mulți dintre noi, acesta are doar valoare estetică. De aceea, avem nevoie de specialiști în acest domeniu care să știe să proiecteze aceste spații. Profesioniști care să știe să amenajeze aceste spații și profesioniști care să știe să le întrețină! În aproape 4 ani de proiect am dezvoltat o serie de cursuri de pregătire continuă pentru profesorii de specialitate. Toți profesorii de specialitate din domeniul agricultură din Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau” au mers în Danemarca pentru a se pregăti să predea viitorilor grădinari urbani. De asemenea, am dezvoltat cursuri de arboricultură pentru practicieni, pentru cei care întrețin arborii în orașe. Și un curs de arboricultură pentru administrațiile publice locale. Ca să prevenim situațiile în care arborii sunt lăsați să cadă peste mașini, de exemplu. Astfel de situații pot fi prevenite dacă arborii sunt bine investigați și întreținuți de specialiști. Am dezvoltat această nouă calificare profesională, de ”grădinar urban” și orice liceu agricol din România își poate lua această nouă calificare în oferta educațională. Speram ca la Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau” să existe din toamnă, în anul școlar 2024-2025, prima clasă de gradinari urbani . Apoi, prima generație de grădinari urbani calificați din România, care să practice cu mândrie această meserie!”, a mai spus Victor Dumitrache.
”În oraș avem spațiu public, care este amenajat și întreținut de autoritățile locale. Dar avem și spații private, care sunt deținute de companii, de instituții, de persoane fizice. La noi acasă, în grădină, din ce în ce mai mulți dintre noi apelăm la serviciile companiilor specializate pentru amenajarea și întreținerea unei curți frumoase. Astfel, această calificare de grădinar urban oferă foarte multe oportunități de angajare pe piața muncii pentru acești elevi care vor absolvi calificarea de grădinar urban”, a completat Marinela Culea.