”Europa și valorile ei prin ochi de copil” este un proiect dedicat educației incluzive, asigurând
accesul egal la educație de calitate pentru toți elevii, indiferent de nevoile lor specifice, originea
etnică, statutul socio-economic sau eventualele dizabilități. Evenimentul de la Dobroești a atras
un număr semnificativ de invitați de seamă din domeniul educației și administrației publice
locale, printre aceștia aflându-se Daniela Barbu, inspector școlar pentru proiecte europene în
cadrul Inspectoratului Școlar Județean Ilfov, Simona Luca și Marius Sebe, profesori metodiști la
Casa Corpului Didactic Ilfov, directori de școli și profesori metodiști din județ și din București. De
asemenea, la eveniment au participat reprezentanți ai Consiliului Local, membri ai organizațiilor
non-guvernamentale, părinți și elevi.
Atmosfera a fost una deosebit de primitoare și optimistă. Profesorii, alături de elevi și părinți, au
primit cu bucurie lansarea proiectului care are ca obiective: dezvoltarea competențelor de
proiectare și integrare a metodelor de educație non-formală, reducerea bullying-ului, reducerea
absenteismului, instalarea stării de bine în rândul elevilor.
Elevi în situații de risc, cu medii mai bune la final de proiect
În cadrul evenimentul au avut loc prezentări detaliate ale activităților care vor fi derulate, urmate
de discuții interactive între invitați și echipa de coordonatori. Elevii și părinții au fost încântați să
afle mai multe despre cum vor contribui direct la dezvoltarea acestui program. De asemenea,
elevii școlii, îndrumați de cadrele didactice, au susținut momente artistice inspirate din cultura
diferitelor țări: România, China, Turcia, Iordania, Republica Moldova. Așadar, agenda zilei a fost
una bogată în surprize. Printre acestea – invitații de onoare: Grupul Tradițional Rădăcini,
coordonat de Ana Ramona Urjan, profesor de canto popular la Colegiul Național de Arte ”Dinu
Lipatti” și artist popular și grupul MondoDance, care a încantat cu momente artistice de
excepție.
”Proiectul «Europa și valorile ei prin ochi de copil» a câștigat locul I la nivel național în cadrul
selecției. Este coordonat de noi și reprezintă al doilea proiect european implementat în școala
noastră prin programul Erasmus+. Se derulează în perioada 1 septembrie 2024 – 28 februarie
2026, iar noutatea acestuia este că, fiind un proiect de mobilitate în domeniul educației școlare,
oferă oportunități de învățare pentru profesori prin participare la cursuri, prin schimburi de
experiență și prin activități de job-shadowing. Există și o mobilitate de grup a elevilor, în Italia, în
care vor participa 12 elevi însoțiți de profesori din școală. Grupul țintă este format din 40 de
elevi de la clasele V-VII, în situație de risc și/sau cu cerințe educaționale speciale, 11 profesori
și 12 elevi, dar ceea ce vom învăța va impacta pozitiv, cu siguranță, toată comunitatea școlară.
Ne dorim ca acest proiect să ne aducă o creștere a calității serviciilor educaționale pentru toți
elevii, inclusiv pentru cei proveniți din medii vulnerabile și să reprezinte un pas în față pentru
asigurarea accesului egal la educație”, ne-a declarat coordonatorul proiectului și director al
Școlii Gimnaziale Nr. 2 Fundeni – Dobroești, prof. Claudia Stupineanu, care a adăugat că
”formarea unei echipe de profesori-experți în combaterea absenteismului și bullying-ului va
reprezenta un plus pentru școala noastră, pe termen lung, contribuind la realizarea unor ținte
prevăzute în Proiectul de Dezvoltare Instituțională al școlii”. Ca rezultate estimate, echipa de
proiect menționează reducerea numărului absențelor cu 25% (la momentul finalizării proiectului
comparativ cu momentul debutului acestuia), niciun copil victimă a bullying-ului, stare de bine în
școală, siguranță și apartenență la grup, 40 de elevi din grupul țintă cu medii mai bune cu 3%,
realizarea unui plan de măsuri pentru prevenirea absenteismului școlar.
Lansarea proiectului s-a încheiat cu aplauze și entuziasm, acesta fiind primit cu deschidere și
optimism de toți participanții. Aceștia au apreciat că proiectul reprezintă un exemplu de bună
practică pentru viitoarele colaborări internaționale în domeniul educației.