În 2022, totalul veniturilor colectate pe cele patru bugete administrate de AJFP Ilfov a însumat 7.596,41 mil. lei, ceea ce reprezintă o scădere de 5,66% faţă de realizările anului 2021 (8.051,78 mil. lei). Scăderea încasărilor nu este însă consecința contextului economic, ci se datorează exclusiv procesului de migrare a contribuabililor de la Administrația Județeană a Finanțelor Publice Ilfov către Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, conform OPANAF 1721/2021.
La nivelul Agenției ilfovene, numărul total de contribuabili administraţi, la 31.12.2022, era de 262.979, din care persoane juridice: 75.654. Numărul de sedii secundare care aveau obligaţii declarative şi de plată, potrivit legii, aflate în administrare la data menționată a fost de 14.018; persoane fizice: 187.325; contribuabili cu obligaţii de declarare pentru impozitele prevăzute în vectorul fiscal în lună: 66.439, din care: contribuabili plătitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor: 52.179; contribuabili plătitori de impozit pe venit din salarii: 32.841; contribuabili plătitori înregistraţi în scopuri de TVA: 22.080; contribuabili plătitori de impozit pe profit: 14.260; alţi plătitori: 33.043.
Numărul total al declaraţiilor gestionate, pe fiecare tip de formular a fost de 1.030.764, din care declaraţii privind impozitul pe venit 339.838; declaraţii informative 289.846; declaraţii privind impozitul pe TVA 190.744; alte taxe 210.336. Electronic s-au depus 1.030.215 declarații. Au fost depuse anul trecut 23.840 declarații unice, s-au eliberat aproape 2.000 de certificate de cazier fiscal, s-au înscris 3.905 sancţiuni în cazierul fiscal, s-au depus 1.672 de deconturi cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare. S-au restituit sume TVA în valoare totală de 393,09 mil. lei; s-au făcut 33.377 de notificări pentru nedepunere declaraţii/ deconturi, s-au eliberat 8.357 de certificate digitale pentru declaraţiile on-line și s-au emis 1.273 de certificate de rezidenţă.
Potrivit raportării AJFP Ilfov, pentru recuperare a creanţelor bugetare datorate bugetului general consolidat prin aplicarea modalităţilor de executare silită, la nivelul AJFP Ilfov am avut, anul trecut, un total de titluri executorii comunicate de 134.566, din care pentru persoane juridice 121.458 și pentru persoane fizice 13.108. Suma realizată la bugetul general consolidat din executare silită a fost de 426,15 mil. lei, din care de la persoane juridice 398,08 mil. lei și de la persoane fizice 28,07 mil. lei. Au fost trimise somaţii pentru 259,80 mil. lei; s-au pus popriri asupra disponibilităţilor din conturi bancare pentru 160,70 mil. lei; popriri pe venituri (la terţi) pentru 4,15 mil. lei; valorificări sechestre bunuri mobile pentru 0,08 mil. lei și valorificări sechestre bunuri imobile pentru 1,42 mil. lei. S-au organizat 30 de licitaţii pentru valorificarea bunurilor mobile şi imobile sechestrate, iar pentru atragerea răspunderii solidare s-au emis 21 decizii pentru 32,35 mil. lei. Pentru 235 de debitori s-a deschis procedura de insolvenţă, pentru 198,04 mil. lei. S-au eliberat 90 de avize pentru înscrierea creanţelor fiscale în Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare.
Inspecția fiscală la persoane juridice și persoane fizice
Anul trecut, au fost realizate 477 acţiuni de control fiscal la persoane juridice din judeţul Ilfov, din care inspecţii parţiale 244, controale inopinate 115, constatări la faţa locului 1, acțiuni de verificare documentară 117. Urmare a finalizării celor 244 acțiuni de inspecție fiscală s-au stabilit obligații fiscale suplimentare în sumă totală de 22.904.081 lei, din care: obligații principale 16.324.645 lei; accesorii stabilite 6.579.436 lei. În cazul celor 117 acțiuni de verificare documentară au fost stabilite obligații fiscale principale de 37.140.506 lei.
”Prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale şi a indisciplinei financiare în aria de competenţă teritorială constituie obiectivul strategic major al Structurii de Inspecţie Fiscală din cadrul Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Ilfov”, a precizat Daniel Bogaciu. Astfel, potrivit acestuia, au fost aplicate 13 amenzi în valoare de 26.450 lei, s-au întocmit 5 Decizii de instituire a măsurilor asiguratorii în valoare de 10.717.316 lei, s-au întocmit 10 sesizări penale cu un prejudiciu de 12.270.589 lei și s-a diminuat pierderea fiscală înregistrată de contribuabili cu 1.234.278 lei.
Un obiectiv prioritar pentru activitatea de Inspecţie Fiscală l-a constituit efectuarea de inspecţii fiscale în vederea identificării şi combaterii fraudelor privind TVA, verificarea realităţii şi legalităţii sumelor negative din deconturile de TVA cu opţiune de rambursare, primite pentru control anticipat. Din numărul total de 244 acțiuni de inspecție fiscală finalizate în perioada analizată 233 acțiuni (95,49%) au reprezentat acțiuni programate în vederea soluționarii cu control anticipat a deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare; 8 acțiuni (3,28%) programate pe criteriul de selecție Analiză de risc; 1 acțiune (0,41%) programată pe criteriul de selecție Analiză de risc – Informații comunicate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală; 1 acțiune (0,41%) programată pe criteriul de selecție Refacerea inspecției fiscale urmare unei decizii de soluționare a contestației; 1 acțiune (0,41%) programată pe criteriul de selecție Informații comunicate de MAI sau structurile sale teritoriale.
La persoane fizice, în 2022, au fost derulate 67 de acţiuni de control fiscal, din care 32 de acțiuni de inspecţie fiscală în cadrul cărora s-au stabilit obligații fiscale suplimentare în sumă de 5.646.742 lei și 35 acțiuni de control inopinat. Au fost efectuate 56 de verificări documentare urmare cărora au fost stabilite sume suplimentare de 1.916.228 lei.
Executare silită pentru datornicii care nu solicită facilități fiscale
Se vor întreprinde măsuri de îndrumare, coordonare şi monitorizare a activităţii de colectare a veniturilor statului desfăşurată de structurile din cadrul instiutuției pentru: realizarea nivelurilor planificate ale Programului de încasări venituri bugetare; creşterea gradului de conformare voluntară la declarare şi la plata obligaţiilor fiscale; creşterea ratei de colectare a arieratelor recuperabile la persoane fizice şi la persoane juridice; îmbunătăţirea serviciilor oferite contribuabililor.
În scopul realizării obiectivelor propuse, se vor lua măsuri precum:
l executarea silită a contribuabililor cu obligaţii fiscale restante care nu au solicitat accesarea facilităţilor fiscale conform reglementărilor legale în vigoare (popriri asupra disponibilităţilor din conturile bancare, popriri asupra sumelor datorate debitorului de către terţe persoane, aplicarea şi valorificarea sechestrelor);
l realizarea de acţiuni de informare a contribuabililor privind posibilitatea accesării eşalonării la plată a arieratelor şi eșalonări la plată în formă simplificată;
l monitorizarea lunară a contribuabililor care înregistrează cele mai mari arierate certe, în vederea impulsionării încasărilor și analiza datelor comunicate de organele fiscale împreună cu fiecare şef serviciu de executare silită, respectiv şef serviciu fiscal;
l aplicarea de măsuri asigurătorii în cazul contribuabililor care prezintă risc ridicat de a se sustrage, de a-şi ascunde sau risipi patrimoniul;
l aplicarea procedurii de evaluare şi valorificare, în regim de urgenţă a bunurilor perisabile sau supuse degradării, în vederea îmbunătăţirii şi creşterii gradului de încasare a veniturilor bugetare, a rezultatelor activităţii de executare silită şi pentru impulsionarea încasării veniturilor bugetare;
l eficientizarea procedurii de angajare a răspunderii solidare, prin valorificarea tuturor datelor și informaţiilor deţinute de organul fiscal cu competenţe în executarea silită a debitorului principal, analiza jurisprudenţei fiscale în domeniul angajării răspunderii solidare şi utilizarea acesteia în practica organelor fiscale;
l analizarea situaţiei contribuabililor aflaţi în insolvenţă şi a gradului de recuperare a creanţelor înscrise la masa credală;
l acţiuni de instruire permanentă a funcţionarilor publici cu atribuţii în activitatea de colectare venituri bugetare din cadrul organelor fiscale, pentru actualizarea şi perfecţionarea cunoştinţelor profesionale în domeniul legislaţiei fiscale şi a procedurilor operaţionale utilizate;
l organizarea de şedinţe cu organele fiscale din subordine în vederea analizării activităţii de colectare şi executare silită şi a măsurilor întreprinse pentru realizarea programului de încasări venituri bugetare;
l asigurarea permanentă a funcţionării în parametri normali a sistemului de ghişeu unic, a serviciilor de programare online, atât pentru întâlniri dintre contribuabili şi funcţionarii AJFP Ilfov la sediul organului fiscal, în vederea acordării tuturor categoriilor de servicii într-un spaţiu unic, cât şi pentru identificarea vizuală pe aplicaţia Zoom, în scopul aprobării on-line a înregistrării în SPV cu efect în reducerea timpului petrecut de contribuabili la sediile unităților fiscale, soluționarea oricărei probleme de natură fiscală a contribuabilului şi încurajarea contribuabililor pentru migrare în mediul online.
Atenție la controale!
În vederea asigurării creșterii gradului de încasare a obligațiilor fiscale stabilite suplimentar în anul 2023, s-a propus efectuarea de acțiuni de control fiscal prin aplicarea metodei verificării documentare, în principal în scopul creșterii conformării voluntare a contribuabililor la declararea și plata creanțelor fiscale; vor fi selectați contribuabili (din toate categoriile aflate în administrare) din listele ce urmează a fi transmise de către Direcția generală de management a riscului din cadrul ANAF.
De asemenea, vor fi selectați contribuabili (din toate categoriile aflate în administrare) în baza analizelor proprii ale AJFP Ilfov, dintre cei: care înregistrează diferențe semnificative între impozitul pe profit înscris în situațiile financiare anuale și cel înscris în Declarația anuală D101; înregistrează diferențe semnificative între impozitul pe profit înscris în Declarația 100 și cel înscris în Declarația anuală D101; nu au preluat corect în cadrul declarației anuale D101 pierderea fiscală de recuperat din anii fiscali precedenți; înregistrează livrări intracomunitare către parteneri cu cod invalid de TVA; înregistrează sume semnificative în contul 531 Casa și sold creditor al contului 117 Rezultatul reportat; înregistrează achiziții de la parteneri radiați, inactivi fiscal, neînregistrați în scopuri de TVA sau care nu recunosc tranzacțiile; s-au înregistrat în scopuri de TVA conform art. 317 din Codul fiscal pentru achizițiile intracomunitare efectuate, dar nu au depus decontul special de taxă; au înregistrat în deconturile de TVA depuse, sume negative la rândurile de regularizări de taxă colectată; cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA potrivit dispozițiilor art. 316, alin. (11) lit. d), e) și h) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal și care desfășoară în continuare activitate și nu depun Declarația D311; au declarat achiziții de bunuri și servicii în decontul de TVA D300 în cuantum mai mare decât în declarațiile informative D394; nu au declarat livrări, în timp ce partenerii au declarat achiziții de la aceștia conform declarației informative D394; nu au declarat prin D100 impozitul specific conform codului CAEN; desfășoară activități de plasare transfrontalieră, pe baze temporare, a personalului; au beneficiat de rambursări de TVA pentru bunuri de capital în perioadele precedente și și-au schimbat ulterior activitatea și comportamentul fiscal (impunându-se efectuarea de ajustări de taxă deductibilă, calculare pro-rată); nu s-au înregistrat în scopuri de TVA, deși au realizat venituri ce depășesc plafonul de scutire de taxă; au aplicat TVA la marja de profit pentru autoturisme rulate fără ca acestea să îndeplinească condițiile legale privind încadrarea în regimul special de bunuri second-hand; comercializează produse pe diverse platforme de comerț electronic; cărora li s-au instituit măsuri asiguratorii de către organele de control din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală și care au constituit garanții în Trezorerie, în vederea emiterii titlului de creanță; desfașoară activitate în domenii cu risc fiscal mare (construcții, legume-fructe etc.); figurează cu salariați în REVISAL, dar în declarațiile D112 nu declară salariați sau declară un număr mai mic de salariați; înregistrează marja de profit sub media domeniului de activitate; au realizat venituri din tranzacții imobiliare după anul 2017 și nu au depus declarația unică (persoane fizice); au realizat venituri din tranzacții cu monedă virtuală, din prestări de servicii video-chat, din prestări de servicii muzicale (persoane fizice); obțin venituri din activități independente și au declarat cheltuieli cu pondere foarte mare în total venit brut sau pierdere fiscală (persoane fizice); desfășoară activitate economică și nu figurează înregistrată fiscal (tranzacții cu autoturisme, tranzacții imobiliare, alte activități).