Actul normativ are ca obiect de reglementare completarea art. 91 alin. (3) din Legea nr. 286/2009, astfel încât să NU poată fi dispusă suspendarea executării pedepsei sub supraveghere pentru infracţiunea de ucidere din culpă, dacă aceasta a fost săvârşită ca urmare a conducerii unui vehicul fără permis de conducere sau a conducerii unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.
Astfel, la art. 91 al legii menţionate este introdus un nou alineat care prevede că: ”NU se poate dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere în cazul infracţiunilor prevăzute la art. 192 alin. (2) şi (3) dacă acestea au fost săvârşite în condiţiile art. 335 sau 336”.
Pentru a face cât mai bine cunoscute aceste noi prevederi legislative, polițiștii ilfoveni au organizat mai multe acțiuni de informare publică, desfășurate în sistem integrat, alături de alte structuri – precum, spre exemplu, Agenția Națională Antidrog. Șoferilor opriți în trafic, pentru verificare și informare, li s-a adus la cunoștință că în cazul consumului de alcool sau droguri înainte de a se urca la volan ori fără a avea dreptul de a conduce vehicule, crește considerabil probabilitatea producerii unui eveniment rutier, soldat chiar și cu decesul uneia sau mai multor persoane. Dar și că, potrivit reglementărilor Codului Rutier, toți participanții la traficul rutier, indiferent de calitatea acestora, au obligația legală de a adopta o conduită preventivă, care să ducă la evitarea producerii accidentelor, a pagubelor materiale și a pierderilor de vieți omenești!
În atenția conducătorilor auto!
La o săptămână de la promulgare, pe 13 iulie a.c., a intrat în vigoare și se aplică Legea nr. 213/2023 pentru completarea art .91 din Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal. Potrivit noii reglementări, NU se poate dispune suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere în cazul unui accident de circulație care a avut ca rezultat uciderea uneia sau mai multor persoane, iar persoana care a provocat accidentul se află într-una dintre următoarele situații:
l nu deținea permis de conducere;
l deținea un permis de conducere necorespunzător categoriei din care făcea parte vehiculul respectiv ori permisul i-a fost retras sau anulat ori exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată sau nu avea dreptul de a conduce autovehicule;
l a condus un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere având o imbibație alcoolică de peste 0.80 g/l alcool pur în sânge;
l a condus un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere sub influența substanțelor psihoactive.
Record negru. România, în topul european, cu 400.000 de accidente rutiere în fiecare an
”Legea Anastasia” a fost ”concepută să prevină, să limiteze dramele rutiere şi să conştientizeze asupra consecinţelor punitive ale teribilismului la volan”, a declarat senatorul Robert Cazanciuc, cel care a inițiat demersul legislativ. ”A venit vremea să punem capăt tragediilor. Până la această oră, statisticile existente, oficiale, arată că suntem pe primul loc în Europa la numărul de accidente mortale. Al şaselea an consecutiv. Viaţa cetăţenilor, a oamenilor, este o valoare în sine, iar noi, cei aleşi, suntem datori să o apărăm, să o protejăm prin legile pe care le adoptăm”, a adăugat politicianul.
Până la 13 iulie a.c., șoferii care săvârșeau infracțiuni de genul celor menționate mai sus puteau primi și pedepse cu suspendare, dar, acum, vor fi trimiși direct în spatele gratiilor. Măsura își propune să reducă numărul tragediilor de pe șosele. Cu circa 400.000 de accidente rutiere în fiecare an, România conduce, cum arătam anterior, în topul țărilor europene la acest capitol. Multe dintre aceste accidente sunt soldate cu pagube materiale sau sunt marcate de tragedii – vătămări corporale și decese.