Parcul Dendrologic din Chitila este o oază verde care atrage atât locuitorii, cât și vizitatorii din întreg județul și din împrejurimi. Acest parc servește nu doar ca loc de recreere, ci și ca un important instrument educativ. Astfel că, pe 28 iunie, Parcul Dendrologic a fost spațiul generos al unei competiții la care au participat 20 de grădinițe din județul Ilfov, ce au trecut cu succes prin toate etapele Proiectului Național „Grădina de Relaxare, Liniște și Învățare”.
În Parcul Dendrologic din Chitila, bogat în specii diverse de copaci și plante, copiii au avut oportunitatea de a învăța despre biodiversitate într-un mod interactiv și plăcut. Participanții au experimentat libertatea, starea de bine, relaxarea și liniștea oferite de mediul natural. Soarele, verdeața, cerul și apa au creat un cadru ideal care a stimulat imaginația, simțul artistic și creativitatea celor mici.
Se spune că privitul îndelungat al unui curs de apă aduce o energie specială. Această energie a fost sursa de inspirație în cadrul concursului, unde, sub deviza „Prietenia cu natura, tradiție și inspirație în Ilfov”, participanții și-au propus să creeze cel mai lung traseu de artă tranzientă integrată, în Parcul Dendrologic, pe malul Mangului din Chitila, Ilfov.
Concursul din Parcul Dendrologic Chitila a fost mai mult decât o simplă manifestare artistică
A fost o celebrare a prieteniei dintre om și natură, o ocazie perfectă pentru a înțelege și valorifica energia și inspirația pe care natura ni le oferă.
Reamintim că proiectul intitulat „Grădina de Relaxare, Linişte şi Învăţare“ înseamnă de fapt amenajarea unor spaţii dedicate preșcolarilor, special alocate activităţilor de învăţare şi joacă. Proiectul prin care au fost amenajate curțile grădinițelor ilfovene face parte dintr-un demers naţional şi a fost realizat cu sprijinul părinţilor şi al personalului didactic şi nedidactic al instituţiei respective.
Proiectul Național ”Grădina de Relaxare, Liniște și Învățare”, pe scurt GRLI, se desfășoară în colaborare cu Ministerul Educației, Inspectoratul Școlar Județean Ilfov și Asociația Creștini Craiova și este coordonat la nivel național de Silvia Breben, iar la nivelul județului Ilfov de Ștefania Cojocaru. Obiectivele principale ale proiectului sunt: amenajarea spațiului educațional, exterior, al grădiniței conform nevoilor de mișcare, învățare și relaxare ale preșcolarilor, în parteneriat cu părinții, promovarea educației outdoor și dezvoltarea holistică a copilului.
Caracteristica GRLI este amenajarea unor zone specifice pentru preșcolari. Mai exact, o GRLI înseamnă zona de liniștire amenajată cu corturi pentru copii, măsuțe cu nisip kinetic și nisipare pentru greblat nisipul, în scop terapeutic, de liniștire a copilului; zona de relaxare – dispunând de corturi, frumos decorate, saltele și pernuțe, pentru un confort sporit al copilului care să-l îndemne la răsfoirea cărților specifice vârstei lui; zona de învățare propune preșcolarilor o învățare activă, interdisciplinară și colaborativă, îmbinând sarcini de lucru artistice cu cele practic-gospodărești, psiho-motrice și bineînțeles, cele care urmăresc dezvoltarea cognitivă a preșcolarilor, realizându-se astfel o dezvoltare plenară a copilului, prin intermediul jocului, prin redescoperirea naturii, în afara sălii de grupă. Cea de a patra zonă, care se numește ”Pereții ne surprind” este o expoziție cu imagini ale preșcolarilor din timpul activităților didactice și cu lucrările artistice ale acestora.
Un exemplu de succes, la Grădinița Voinicel, gazda evenimentului
Grădinița Voinicel din Chitila a avut onoarea de a fi gazda concursului de final al acestui proiect, eveniment ce a adus împreună participanți din tot județul Ilfov, oferind ocazia de a prezenta realizările și de a celebra succesul proiectului. La Grădinița Voinicel, proiectul GRLI a fost implementat cu succes, îmbunătățind semnificativ mediul educațional prin crearea unor spații dedicate relaxării, liniștii și învățării. În toate cele cinci locații ale grădiniței, cadrele didactice au organizat activități diverse, având ca obiectiv principal promovarea unui mediu educațional holistic și echilibrat. Activitățile organizate în cadrul proiectului GRLI au fost variate și integrate în programul educațional zilnic. Ele au inclus sesiuni de lectură în aer liber, ateliere creative, activități de grădinărit, dar și momente de liniște și reflecție. Acestea au avut scopul de a încuraja dezvoltarea abilităților cognitive, emoționale și sociale ale copiilor, oferindu-le totodată ocazia de a se conecta cu natura și de a se bucura de beneficiile unui mediu relaxant. În cadrul proiectului, a fost organizat și un cerc pedagogic cu tema GRLI (Grădină de Relaxare, Liniște și Învățare), care a oferit cadrelor didactice oportunitatea de a discuta și de a împărtăși experiențe și bune practici. Acest cerc pedagogic a facilitat dezvoltarea profesională a educatorilor și a contribuit la îmbunătățirea calității educației oferite în grădiniță.
Inspectorii școlari Elena Luminița Sandu și Maria Bantaș, care au monitorizat participat la toate deschiderile grădinilor de relaxare din județ, au subliniat rolul important al parteneriatului dintre grădinițe, familii și comunitatea locală, felicitând educatoarele pentru munca lor dedicată în cadrul proiectului GRLI, evidențiind faptul că aceasta a implicat eforturi ce depășesc cu mult darul și harul profesorilor, transformându-le în adevărați arhitecți ai devenirii copiilor de azi și de mâine. Astfel proiectul a reușit să aducă împreună instituția școlară, copilul, familia și comunitatea locală, un demers provocator, dar esențial pentru educație. Inspectorul școlar Luminița Sandu a mulțumit tuturor celor implicați pentru colaborarea fructuoasă și pentru atingerea cerințelor acestui proiect.
Directoarea Grădiniței Voinicel, gazda evenimentului, Dana Militaru a evidențiat, de asemenea, efortul și dedicarea educatoarelor în implementarea proiectului. „Știu că a fost o provocare, dar roadele muncii se văd,” a spus aceasta, referindu-se la activitățile creative desfășurate de copii și cadrele didactice. În cadrul proiectului, copiii au pictat, desenat și realizat diverse lucrări artistice folosind elemente din natură.
Pe 28 iunie, copiii au avut bucuria de a lucra alături de educatoarele lor la machete și tablouri cu elemente naturale. Tema centrală a fost „Natura prietena noastră”, iar tehnicile utilizate au inclus arta tranzientă, greblarea nisipului, personalizarea și echilibrarea pietrelor, tehnica mandalei, emoticoanele, integrarea pieselor libere și a metodelor interactive. Ștefania Cojocaru, coordonator județean al proiectului, a evidențiat extinderea proiectului în tot județul Ilfov, începând cu anul 2024, după o pilotare inițială în 2021.
Lucrările realizate, adevărate opere de artă
Grădinițele participante au realizat lucrări impresionante utilizând tehnicile învățate, cum ar fi „Pe cărări de munte” – la Grădinița nr. 1 din Dragomirești Deal, „Căsuța din munți” și „Marea ne zâmbește” – Grădinița din Jilava, „Grădina voiniceilor” – Grădinița Voinicel din Chitila și „Muntele, prietenul nostru” – Grădinița PP3 Buftea. Alte lucrări ce ne-au captat atenția includ „Natura ca un colț de rai” la Grădinița Nr. 1 Voluntari, „În adâncul mării” la Grădinița Nr. 1 Bragadiru și „Drumul către natură” la Grădinița Căsuța Copilăriei din Buftea.
Admirând aceste lucrări putem spune cu siguranță că acest proiect a demonstrat că activitățile outdoor și utilizarea materialelor din natură pot contribui semnificativ la dezvoltarea armonioasă a copiilor, stimulându-le creativitatea și abilitățile motorii într-un mediu educațional propice.
La finalul proiectului, toate grădinițele au primit atestate și diplome de participare, recunoscând eforturile și realizările educatoarelor și copiilor. Parteneriatul dintre școală, familie și comunitate a fost esențial pentru succesul acestui proiect, iar creativitatea și munca în echipă au fost atributele centrale ale activităților desfășurate. La nivelul județului Ilfov a fost realizată și o poezie pe care cei mici au recitat-o atunci când au primit certificatele de absolvire și pe care o redăm mai jos:
În Ilfov, peisajele se-ntind,
Cu frumuseți de vis, ce inima aprind.
Parcul Dendrologic, oază de verdeață,
Atrage suflete-n căutare de viață.
Aici, sub cerul clar și soarele zâmbind,
Naturii îi cântăm, cu glasuri de argint.
Copacii și plantele, lecții ne oferă,
Despre biodiversitate și a lumii sferă.
Astăzi, 28 iunie, într-o zi de sărbătoare,
Sub egida grădinițelor, răsună o chemare.
Douăzeci de grădinițe, din Ilfov s-au unit,
Prin proiectul național, cu râvnă au pășit.
„Grădina de Relaxare, Liniște și Învățare”
A culminat cu un concurs de artă creatoare.
„Natura, prietena noastră,” tema de explorat,
Copiii și natura, o legătură de admirat.
În parcul plin de viață, copiii au aflat,
Despre libertatea ce natura le-a dat.
Verdeața, cerul, soarele și apa,
Au trezit în ei imaginația, arta.
Privitul unui râu energie le-a dat,
O sursă de inspirație, ce nu s-a uitat.
În Chitila, creațiile au prins viață,
Pe malul apei, cu multă verdeață.
Concursul de artă, o joacă atrăgătoare,
O celebrare a prieteniei, o zi de sărbătoare.
Între om și natură, legătura e veche,
Ne învață să iubim și să prețuim, fără pereche.
Astfel, în Ilfov, tradiția și natura
se-ntâlnesc,
Cu inspirația lor, mereu ne înveselesc.
O zi de neuitat, un moment plin de haz,
Prietenia cu natura mereu o să rămână, fără glas.