De asemenea, sursa citată subliniază că, după începutul anului 2017, a fost nevoită să apeleze la alţi operatori privaţi din cauza „dificultăţilor de colaborare” apărute pe parcursul anului 2016 în stabilirea relaţiilor contractuale cu TAROM.
În legătură cu detaliile referitoare la planificarea şi asigurarea transportului aerian al preşedintelui Klaus Iohannis şi al delegaţiei oficiale conduse de şeful statului cu ocazia vizitelor oficiale şi de stat în Japonia şi Singapore, Administraţia Prezidenţială precizează că această activitate se realizează în baza unui contract de prestări servicii pentru executarea zborurilor speciale, încheiat în conformitate cu prevederile Regulamentului privind organizarea, pregătirea şi executarea zborurilor speciale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 755/1998, cu modificările şi completările ulterioare.
În ceea ce priveşte selecţia aeronavei pentru executarea zborului special, Administraţia Prezidenţială arată că tipul aeronavei este stabilit în funcţie de opţiunile disponibile şi de specificul misiunii, care determină capacitatea de transport şi raza de acţiune (scurt, mediu sau lung curier), iar Serviciul de Protecţie şi Pază verifică îndeplinirea condiţiilor de siguranţă şi securitate aeronautică impuse de legislaţia aferentă executării zborurilor speciale.
Zborurile speciale, anulate după ce ROMAVIA a intrat în insolvență
Sursa citată menţionează că, până în anul 2010, zborurile speciale au fost asigurate de Regia Autonomă Compania Română de Aviaţie ROMAVIA, structură abilitată să execute zborurile în folosul protocolului de stat, şi că din anul 2010 aceasta a intrat în procedură de insolvenţă şi nu a mai fost capabilă să execute zboruri speciale.
Administraţia Prezidenţială arată că, ulterior, întrucât nu a mai existat o aeronavă destinată zborurilor speciale ale preşedintelui României şi ale celorlalţi beneficiari, zborurile speciale au fost asigurate prin contractarea de servicii de la TAROM sau alţi operatori aerieni români existenţi pe piaţă, conform Hotărârii Guvernului nr. 755/1998, cu modificările şi completările ulterioare.
„Astfel, având în vedere imposibilitatea suprapunerii programului de lucru al TAROM cu agenda de vizite oficiale care implica executarea de zboruri speciale, s-a ajuns în situaţia în care costurile unor deplasări către locaţii identice, pe coordonate similare, să varieze semnificativ şi să depăşească cu mult valoarea normală pentru călătoria respectivă”, adaugă sursa citată.