Cyberbullying-ul este tipul de bullying care se folosește de tehnologiile digitale, adică se poate întâmpla pe rețelele de socializare, pe platformele de mesaje, pe cele de jocuri, pe telefoanele mobile. Este vorba despre un comportament repetat cu scopul de a-i speria, înfuria sau umili pe cei vizați și se manifestă, spre exemplu, prin răspândirea minciunilor sau postarea de fotografii jenante ale cuiva pe rețelele de socializare; transmiterea de mesaje supărătoare sau de amenințări prin platformele de schimb de mesaje; copierea identității unei persoane și transmiterea în numele acesteia de mesaje răuvoitoare cuiva etc. Din fericire, cyberbullying-ul lasă amprente digitale – înregistrări care se pot dovedi utile și care pot oferi dovezile necesare pentru a putea pune capăt agresiunii!
De la aceste informații au pornit discuțiile dintre polițiștii ilfoveni și elevi, fiecare dintre aceștia din urmă exprimând opinii personale despre modul în care folosesc rețelele de socializare – spre exemplu, dacă au conturi private sau publice, dacă acceptă cereri de prietenie de la persoane necunoscute sau doar de la cele pe care le știu, dacă trimit fotografii persoanelor necunoscute, dacă au obiceiul de a verifica anumite profiluri.
”Care sunt acțiunile de cyberbullying și care sunt efectele acestora? Înregistrările video fără permisiune? Pentru ca mai apoi să fie postate în online, având efecte devastatoare asupra victimei? Ce știți despre complicitatea morală a celor care filmează o agresiune fizică sau un act de bullying și nu intervin, pentru ca mai apoi să facă publică filmarea? Cum puteți să ieșiți dintr-o situație care vă pare fără scăpare? Cât de importantă este comunicarea cu părinții sau cu alți adulți de încredere – profesori, polițiști? Este posibil să fii victimă, dar în acelați timp să te simți vinovat? Ați simțit vreodată teamă/nesiguranță/frică primind mesaje de la persoane necunoscute? Ce ați simți dacă ați fi exclus dintr-un grup virtual, fără motiv?”, cam la acest gen de întrebări au fost puși să răspundă elevii, iar printre efecte ale cyberbullying-ului s-au amintit stările de anxietate, depresiile, anorexia, bulimia sau – în cazurile cele mai grave – sinuciderea.
Atenție la mediul online!
”Nu oferiți informații personale necunoscuților! Nu trimiteți fotografii/filmulețe care vă pot vulnerabiliza! Blocați imediat profilurile care vă abordează într-un mod agasant și nu ștergeți convorbirile, care pot constitui probe! Raportează comentariile nepotrivite și alege cu grijă cine-ți poate vizualiza profilul! Și, țineți minte – dacă ați acceptat chiar și singură dată șantajul, amenințarea – abuzatorul nu se va opri aici, iar lucrurile se vor înrăutăți! Nu cădeți în capcană și nu vă lăsați copleșiți! Vorbiți despre ce vi se întâmplă, cu riscul de a vă supăra prietenii, părinții. Cu riscul ca aceștia să vă certe!”, i-au sfătuit poliștii pe elevii Școlii Gimnaziale Nr. 1 din comuna 1 Decembrie.
Și, li s-a mai atras atenția asupra consumului de droguri, sfătuind fetele, mai ales, dar și băieții, în egală măsură, să fie foarte vigilenți în cluburi, la terase, discoteci și să nu-și lase niciodată sticla desfăcută pe masă sau paharul. În acest context li s-a vorbit despre ”drogul violului”, dar și despre programe de securitate pe care trebuie să le instaleze pe divace-urile pe care le folosesc, pentru a nu le fi copiate informații și date personale.
La finalul discuțiilor, tinerii au avut de completat, sub anonimat, un chestionar de feedback, care să-i ajute pe oamenii legii să cunoască mai bine problemele, pentru a putea organiza și mai bine astfel de activități preventiv-educative. Întrebările, cu mai multe variante de răspuns, s-au referit, spre exemplu, la timpul zilnic petrecut pe internet, ce informații sunt dezvăluite în online, dacă au fost victime ale cyberbullying-ului sau cunosc prieteni/colegi care au avut parte sau au parte de așa ceva, ce înseamnă răspundere penală și de la ce vârstă poate un copil să răspundă penal, ce anume fapte – dintre o serie enumerată – cred că sunt considerate infracțiuni, dacă apreciază utilitatea informațiilor/discuțiilor purtate sau, dacă ar fi polițiști, ce măsuri ar lua pentru ca școală să fie un loc mai sigur.
Mai bine informați, mai precauți!
Analiza acestor chestionare – aplicate și la alte două activități similare, desfășurate de la începutul vacanței de vară la Glina și în Buftea – va fi făcută la finalul campaniei și va contura viitoarele teme de discuții cu elevii ilfoveni. ”Campania se va desfășura pe toată perioada vacanței de vară. Tinerii trebuie să fie cât mai informați, să știe cum să se protejeze și să știe că pot apela la noi oricând se află în postura de victime ale cyberbullying-ului”, ne-au spus comisarii de poliție. Iar Gela Mihai, director adjunct al unității de învățământ, a apreciat activitatea și a salutat colaborarea bună cu Biroul Siguranță Școlară. ”Au răspuns cu promptitudine oricărei solicitări și au avut inițiative. Avem copii cuminți în școală, dar, din păcate, pandemia și cei doi ani de online i-au făcut să mai piardă contactul cu școala, cu regulile. Au fost 2 ani dificili, dar acum s-a reintrat pe un făgaș normal. Nu avem cazuri excepționale, colaborăm bine cu părinții, autoritatea locală, biserica – și, cum spuneam – nu sunt probleme”, ne-a spus Gela Mihai. ”Sperăm că în urma acestei activități, copiii vor deveni mai responsabili în privința informațiilor pe care le distribuie în mediul online și precauți în acceptarea cererilor de prietenie venite din partea persoanelor necunoscute”, a concluzionat directorul unității de învățământ.